7
اردیبهشت

شبکه ی توزیع محتوا یا CDN چیست؟

این روزها نام CDN یا شبکه توزیع محتوا سر زبان‌ها افتاده و شاید شما هم کنجکاو شده باشید که این شبکه چیست و دقیقا چه کار می‌کند؟

شبکه ی توزیع محتوا یا CDN چیست؟

Content Delivery Network یا شبکه ی توزیع محتوا که مخفف آن CDN می باشد، شبکه ای عظیم از سرور هایی می باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به صورت جغرافیایی پخش شده اند. محتوای وبسایت ها با بکارگیری از شبکه ی توزیع محتوا و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران از طریق نزدیک ترین شبکه به کاربران ارائه داده می شود.

CDN چیست

شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس‌های آن‌ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگر مانند امنیت، همیشه در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را به همراه دارد.

در واقع شبکه توزیع محتوا ( CDN) در هر سرور خود، مطالب وب سایت را به صورت کش شده نگه داری می کند و بسته به آدرس IP کاربر، نزدیکترین سرور را به او انتخاب کرده و اطلاعات را از آن سرور برای او ارسال می کند.

می توان گفت CDN نوعی خدمات ابری است که به وبسایت‌ها و سرویس‌های تحت وب کمک می‌کند تجربه بهتری برای کاربرانشان فراهم آورند و همزمان خودشان هم کار راحت‌تری در مدیریت وبسایت داشته باشند. در واقع ابری است که دور سرورهای یک وبسایت شکل می‌گیرد و دسترسی به آن را بهبود می‌دهد.

مزایای CDN چیست؟

  • افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان به دلیل لود داده ها از نزدیک ترین cdn
  • افزایش امنیت سایت‌ها (چرا که بیشتر ارتباط‌ها به صورت غیر مستقیم و محافظت شده هستند)
  • افزایش میزان پهنای باند و کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور
  • هزینه بسیار پایین برای استفاده به دلیل استفاده چندین نفر از سرورها
  • نصب و راه اندازی ساده و آسان
  • افزایش میزان بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل
  • راهکاری عالی برای جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت
  • افزایش رضایت بازدیدکننده از سایت و کسب و کار شما به دلیل لود بسیار سریع سایت

 

در مجموع می توان گفت که هدف اصلی شبکه توزیع محتوا از بین بردن فاصله ی جغرافیایی کاربر با سرور ارائه دهنده ی محتوا و به حداقل رساندن تعداد گره های سر راه محتوا برای رسیدن به کاربر می باشد. در نتیجه با این پروسه داده های از دست رفته بسیار کاهش پیدا می کنند و علاوه بر بهینه سازی پهنای باند، می توان زمان تاخیر نمایش داده را به حداقل رساند. تمامی اینها منجر به داشتن یک وب سایت پرسرعت و دارای عملکرد بهتر خواهد شد و بطور مستقیم بر روی نحوه برخورد کاربران با وب سایت تاثیر مثبت خواهد داشت.

استفاده از CDN در ایران چقدر فایده دارد؟

به‌طور کلی ارتباطات داخل شبکه ایران به مراتب سریع‌تر، پایدارتر، و کم‌هزینه‌تر از ارتباطات بین‌الملل این شبکه است. در مقایسه با سروری که در خارج از ایران قرار دارد در هنگام پاسخ‌دهی به کاربر ساکن ایران، در عبور از دروازه‌های اینترنت کشور دچار افت کیفیت و سرعت قابل توجهی می‌شود.. در عین حال هزینه ترافیک داخلی برای کاربر وبسایت یا سرویس وب هم به مراتب پایین‌تر از ترافیک با بیرون از ایران است.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: گل نرگس [عضو] 
5 stars

سپاس از شما جهت اطلاع رسانی.
اجركم عندالله

1397/02/11 @ 16:52
نظر از: خادم المهدی [عضو] 
5 stars

ممنون از اطلاع رسانیتون

1397/02/10 @ 08:28


فرم در حال بارگذاری ...