23
فروردین

نظر رهبر انقلاب درباره «اینترنت» چیست؟

پیوند: http://webkhabar.net/1391/01/22/1990/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسایل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به این اکتفا نمی‌کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش طی حکمی اعضای حقیقی و حقوقی “شورای عالی فضای مجازی” را منصوب کردند و دستور تشکیل این شورا و مرکز ملی فضای مجازی را صادر کردند.

به گزارش وب خبر به نقل از وبلاگ نیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدای فراگیر شدن پدیده “اینترنت” در کشور، همواره درباره این موضوع نگاه “استفاده از فرصت‌ها” و “جلوگیری از آسیب‌ها” را داشته‌اند.

در ادامه می‌توانید بخشی از مواضع ایشان پیرامون این پدیده که در سایت اطلاع‌رسانی معظم له منتشر شده بود را مشاهده کنید.

***

بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى‌ (۲۷ بهمن ۱۳۷۹)

در دنیا تهاجم فرهنگى علیه انقلاب، از تهاجم سیاسى و اقتصادى سریعتر و همه‌گیرتر و همه‌جایى‌تر بود. انواع و اقسام کارها را کردند؛ چقدر علیه اسلام و انقلاب و مبانى اسلامى و مبانى شیعى، که فکر مى‌کردند در پدید آمدن این انقلاب نقش داشته، فیلم ساختند – که امروز آن را به رایانه و اینترنت هم کشانده‌اند – و همه کارهایى را که مى‌توانستند، انجام دادند؛ براى این‌که جلوِ این سخن نو را…بگیرند.

…امروز دشمن از همه روش‌ها استفاده مى‌کند. من دیروز در جمع جوانها مى‌گفتم که امروز صدها سایت اصلى و هزاران سایت فرعى در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‌شان این است که تفکّرات اسلامى و بخصوص تفکّرات شیعى را مورد تهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالى نیست؛ از روشهاى تخریبى و از روشهاى روانشناسانه و غیره استفاده مى‌کنند. همه این‌ها پاسخ دارد؛ پاسخ‌هایش هم مشکل نیست؛ بایستى از این وسایل استفاده کرد. باید از آنچه که در اختیار داریم، حداکثر استفاده را بکنیم.

بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّاى رشت‌ (۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۰)

کسانى این‌طور وانمود مى‌کنند نسلى که روى کار مى‌آید – که اصطلاحاً به آن «نسل سوم انقلاب» مى‌گویند – پُشتکرده به انقلاب و رویگردان از ارزشهاى دینى است؛ یا اگر هم نیست، به طور اجتناب‌ناپذیرى این‌گونه خواهد شد! بنده صددرصد حرف آنها را رد مى‌کنم. نه این‌که من عوامل فسادبرانگیز فرهنگى را نمى‌بینم یا نمى‌شناسم یا از آنها خبر ندارم؛ نخیر، بنده از ماهواره و اینترنت و رمان‌ها و فیلم‌ها و آهنگ‌ها و حرف‌هاى فاسد کاملاً خبر دارم و آنها را دست کم نمى‌گیرم. من عمرم را در میان جوانان گذرانده‌ام…اما معتقدم نسل کنونىِ امروز این قدر هم آسیب‌پذیر و شکننده نیست؛ این را بد فهمیده‌اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى (۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۲)

سئوال: خواهشمندم توضیح دهید که چرا چینِ کمونیست، اینترنت را به‏ شدت سانسور مى ‏کند؛ ولى در ایرانِ اسلامى این کار انجام نمى‏ شود؟

پاسخ: در همه جاى دنیا – مخصوص چین نیست – وقتى جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد مى‏ شود، معمولاً فیلترهایى هم وجود دارد که هر کشور به فراخور تمایلات و تفکّرات و مصالحى که دارد، آن‌ها را کار مى ‏گذارد؛ این یک امر طبیعى است. در این‏جا هم در آغاز کار مقدارى بى ‏توجّهى شد، لیکن بعد اقداماتى کردند و باید بکنند؛ این درست است. البته که باید فیلترهاى مناسب و لازم را بگذارند.

بیانات در دیدار علما و روحانیون استان همدان‌ (۱۵ تیر ۱۳۸۳)

امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیله‌ى ابزارهاى ارتباط جمعىِ فراوان – مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روشهاى الکترونیکى – انجام مى‌گیرد، بلکه از شیوه‌هاى هنرى هم استفاده مى‌شود. امروز در دنیا پول خرج مى‌کنند و فیلمهاى گران‌قیمت مى‌سازند، براى این‌که غیرمستقیم فکرى را وارد ذهنها کنند یا فکرى را از ذهن‌ها بیرون بیاورند.

بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما‌‌ (۱۱ آذر ۱۳۸۳)

[سیطره بر منابع حیاتى و مالى همه‌ى دنیا]، یک الزامات سیاسى دارد که همان نظم نوین جهانى است. یک الزامات علمى و ادارى دارد که به‌تدریج خود را به آن نزدیک مى‌کنند. مسأله‌ى جهانى‌سازى که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکه‌هاى فرهنگى – مثل اینترنت و مانند آن – مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعه‌ى طبقاتى است. البته تحلیل جامعه‌شناختىِ اینها خیلى دقیق، ریز و مفصل است.

بیانات در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاه‌‌ها (۱۷ دی ۱۳۸۳)

فرهنگ هم مثل علم است؛ فرهنگ هم گیاه خودرو نیست. همه‌ى آنچه شما از نشانه‌ها و مظاهر فرهنگى در جامعه‌ى خودتان و در هر نقطه‌یى از دنیا مى‌بینید، بدون تردید این بذر را دستى افشانده است. البته انسان بعضى از دست‌ها را مى‌بیند، اما بعضى از دست‌ها را نمى‌بیند. از داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضاى خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا ماهواره، تا تبلیغات جهانى، تا اینترنت، و از این قبیل چیزها. فرهنگ، هدایت و پرورش دادن مى‌خواهد. بنابراین در دانشگاه‌ها کارفرهنگى بسیار مهم است.

بیانات‌ در دیدار علما و روحانیون کرمان‌ (۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴)

امروز وظایف حوزه‌هاى علمیه با گذشته تفاوت‌هاى زیادى کرده است. حوزه‌ى علمیه فقط براى اقامه‌ى جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتى هم اگر محتواى عالى و پُر مغزى نداشته باشد، کافى نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پاى یک دستگاه کوچک مى‌نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهاى فکرى و پیشنهادهاى عملى را از سوى هر کسى – بلکه هر ناکسى – از آن طرفِ دنیا دریافت مى‌کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنیا مى‌رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‌ى کارزار تفکرات گوناگون است.

امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این کارزار فکرى به‌هیچ‌وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست – از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى – بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.

بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران‌ (۲۸ مرداد ۱۳۸۴)

حقایق بشرى و اصالت‌هاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمى‌کنند…درس امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه ناظر به این چیزهاست. این اصالت‌ها و این ثوابتِ حیات بشرى در طول تاریخ را امیرالمؤمنین بیان مى‌کند؛ ما آن‌ها را مى‌خواهیم؛ والّا ما که نمى‌گوییم اگر خواستیم از این شهر به آن شهر برویم، مثل زمان امیرالمؤمنین برویم؛ نه، حالا با هواپیما بروید، ممکن است ده سال دیگر با یک وسیله‌ى بسیار تندروتر از هواپیما حرکت کنید. آن روز، نامه مى‌فرستادند، که دو ماه در راه بود؛ امروز شما با اینترنت لحظه به لحظه با آن طرف دنیا حرف مى‌زنید. اینها متغیرات است…

‌‌بیانات در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‌ى ماه محرم‌ (۵ بهمن ۱۳۸۴)

من به منبر خیلى عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچ‌کدام از این‌ها منبر نیست؛ منبر یعنى روبه‌رو و نفس‌به‌نفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازى دارد که در هیچ‌کدام از شیوه‌هاى دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز باارزشى است…

بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان (۱۷ آبان ۱۳۸۵)

اولین وظیفه‌ى ما این است که این نقش روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفته‌ام که با همه‌ى این وسایل ارتباط جمعى‌اى که وجود دارد – البته روحانیت باید از همه‌ى این وسایل ارتباط جمعى استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژی‌هاى جدید ارتباطاتى باید همه‌ى روحانیت براى دین استفاده کند؛ همچنانى که از رادیو و تلویزیون و بقیه‌ى چیزها استفاده مى‌کند – در عین حال، مسجد، جلسه‌ى مذهبى، نشستن روبه‌روى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بى‌بدیل دارد و هیچ چیزى جاى این را نمى‌گیرد و این هم مال شماست.

بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان (۱۸ آبان ۱۳۸۵)

من پریروز در روزنامه…گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکایی‌ها در اروپا به عنوان مقابله ى با شوروى سابق یک مجموعه ى مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاورمیانه و آسیا و غیره از آن استفاده مى کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده اند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سال‌هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه ى زنجیره ى به هم پیوسته ى رسانه هاى گوناگون – که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره ها و تلویزیونها و رادیوها – در جهت مشخصى حرکت مى کنند تا سررشته ى تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلى هم آسان و رو راست شده است.

بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌هاى استان خراسان‌ در دانشگاه فردوسى (۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶)

به موقعیت‌ها نگاه کنید و دانشگاه را از لحاظ تدریس به یک میدان پرتحرک تبدیل کنید؛ با تعامل دانشجو با استاد، تحرک استاد، مطالعه‌ى استاد، دسترسى استاد به مراکز علمى و اطلاعات علمى و نشریات علمى – که امروز خوشبختانه با رواج اینترنت و چیزهاى دیگر، خیلى از گذشته آسانتر شده – دانشگاه را به یک مجلس عمومىِ دائماً در حال مباحثه و در حال کار تبدیل کنید؛ دانشجو را رشد بدهید و تربیت کنید.

بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان‏ (۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸)

شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسایل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به این اکتفا نمی‌کند که شمشیر نشان بدهد؛ شمشیر هم نشان می‌دهد، اما در کنار او به ده‏‌ها شیوه‌‏ى دیگر متوسل میشود براى این که آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیانگر را بر ملت‌ها تحمیل کند.

دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه ۶ بهمن (۶ بهمن ۱۳۸۸)

من تعجب میکنم! [دشمنان] به گذشته فکر نمی‌کنند که خوب، این همه توطئه کردیم، این همه علیه جمهورى اسلامى پول خرج کردیم، این همه این‌جا آن‌جا این را دیدیم، آن را دیدیم، در داخل مزدور پرورش دادیم، در بیرون این و آن را علیه جمهورى اسلامى بسیج کردیم؛ اثرى نکرد. باز دوباره مى‌نشینند چهل و پنج میلیون دلار بودجه تصویب می‌کنند، براى اینکه جمهورى اسلامى را شکست بدهند! بودجه تصویب میکنند که از طریق اینترنت، انقلاب ایران را از بین ببرند؛ جمهورى اسلامى را سرنگون کنند! ببینید چقدر این دشمن، دشمن درمانده‌اى است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...