9
آبان

قدرتمندترین کشور وبلاگ‌نویس جهان می‌شویم،اگر دولت حمایت کند

حمید ضیایی‌پرور، کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: اگر رسانه‌های اجتماعی هدایت شوند می‌توانند تاثیر زیادی در پویایی یک جامعه داشته باشند.

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایسنا، حمید ضیایی‌پرور اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی فناوری‌هایی هستند که متناسب با نیازهای کاربران در جوامع مختلف خودشان را منعطف می‌کنند و به شکل نیازهای آن‌ها درمی‌آیند. طبیعتاً کاربردی که این شبکه‌ها در جوامع دیگر دارند با کاربرد آن‌ها در جامعه ایران متفاوت است و علت جذابیت این فناور‌ی‌های جدید نیز این است که به سرعت می‌توانند خودشان را با توجه به شرایط بومی تطبیق بدهند و نیازهای کاربران خودشان را برآورده کنند.

وی افزود: ضریب نفوذ اینترنت در جهان ۲ میلیارد و ۲۸۰ هزار نفر و در ایران ۴۳ میلیون نفر است و بیشترین مراجعه نیز در این حوزه به شبکه‌های اجتماعی است. این آمار حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند نیاز مخاطبان خود را شناسایی کنند و در جهت جذب آنان به خود موفق عمل کنند.

ضیایی‌پرور بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی مجازی به خودی خود تهدید عیله دولت‌ها محسوب نمی‌شوند ولی، بعضی از دولت‌ها می‌توانند از این فضا به عنوان یک فرصت جهت تهدید علیه دولت‌های دیگر استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: قطعاً دولت‌ها در رده‌های سیاست‌گذاری و اصول راهبردی کلان جامعه در نوع فعالیت این شبکه‌ها موثر هستند. ما تجربه وبلاگستان را به صورت قوی در کشور داریم اگر همانگونه که دولت از رسانه‌های مکتوب و صوتی و تصویری حمایت می‌کند، در مورد بلاگ‌نویس‌ها هم این کار را می‌کرد، شاید الان ما قدرتمندترین کشور بلاگ‌نویس جهان بودیم و بیش‌ترین نشر اطلاعات و دانش و خبر را می‌توانستیم مبتنی بر بدنه بلاگ‌نویسی در جهان داشته باشیم اما این کار عملیاتی نشد. در موضوع شبکه‌های اجتماعی هم دولت نه به عنوان تولیدکننده محتوا و نه به عنوان کاربر بلکه به عنوان سیاست‌گذار اصلی می‌تواند خیلی کمک کند.

وی گفت: ماه گذشته ضیافت شامی در کاخ سفید برگزار شد و اوباما سران آی‌تی کمپانی‌های بزرگ آمریکایی را گرد هم آورد که در بین آن‌ها چهره‌هایی مانند «مارک زوکربرگ» مدیر فیس‌بوک، «اریک اشمیت» از مدیران ارشد گوگل و «استیو جابز» مدیر مستعفی اپل که در آن زمان مدیر عامل بود دیده شدند. این شخصیت‌ها در رده عالی تجلیل می‌شوند و به عنوان کسانی که از تاثیرگذاران فعالیت‌های آی‌تی در آمریکا هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند که این امر نشان‌دهنده درک درست از فعالیت‌های مجازی است و باید در کشور ما نیز با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های کلان این امر صورت پذیرفته و این توجه عملیاتی شود.

ضیایی پرور با بیان اینکه در فضای مجازی و رفع نیاز مخاطبان آگاهانه عمل نکردیم و نتوانستیم همگام با ایجاد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی خارجی، فعالیت کنیم، بیان کرد: برای مقابله با این شبکه‌ها نتوانستیم راهکار عملی و درست ارائه بدهیم.

وی افزود: رسانه‌های اجتماعی اگر هدایت شوند می‌توانند تاثیر زیادی در پویایی یک جامعه داشته باشند، بویژه اینکه ما که یک کشور فرهنگی هستیم و حامل پیام انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام هستیم باید از این رسانه‌های جهانی استفاده کنیم.

ضیایی‌پرور تأکید کرد: ما می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی جهانی را ایجاد کنیم و کاربران خودمان را تشویق بکنیم که در این شبکه‌ها فعال بشوند. ما در هیچ عصری از زمان چنین فرصت تاریخی نداشته‌ایم و هیچ وقت رسانه‌ها و صدا و تصویر ما این برد جهانی را نداشته است.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: الان این فرصت فراهم شده که در سطح جهانی دیده و شنیده بشویم و بهترین فرصت است که بر امواج این شبکه‌ها سوار شویم و با راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ملی و با سیاست‌های درست در مورد این شبکه‌ها، حرفمان را در سطح جهانی مطرح کنیم که البته این حرف توسط مردم مطرح می‌شود و به هیچ وجه نیاز نیست که دولت خودش در این زمینه تولید اطلاعات و محتوا بکند و فقط باید بستر را فراهم بکند


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...