12
آذر

تجربه جایگزینی گوگل با موتور جستجویی که به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارد

برای بسیاری از ما، خداحافظی با جستجوی گوگل امری غیرقابل تصور است؛ اما جایگزینی آن با رقیبی همچون DuckDuckGo چگونه تجربه‌ای خواهد بود؟
 
در چند هفته‌ی گذشته، نویسنده‌ی مطلب پیش‌رو تصمیمی گرفت که ممکن است از نگاه برخی کاربران اندکی غیرمتعارف به‌نظر برسد. این تصمیم، تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض از گوگل به DuckDuckGo بود. یکی از افتخارات DuckDuckGo این است که فعالیت‌های کاربران را پیگیری نمی‌کند و از زمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. البته نویسنده پیش از این نیز تجربه‌ی استفاده‌ی طولانی‌مدت از DuckDuckGo را داشته؛ ولی اکنون این موتور جستجو به بخشی از تجربه‌ی نویسنده از دنیای وب در یکی از رایانه‌های وی تبدیل شده‌ است.

اما آیا دیگر کاربران هم باید گوگل را رها کنند؟ پاسخ این سوال ممکن است منفی باشد. DuckDuckGo به‌عنوان ابزاری برای جستجوهای روزمره کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ اما گاهی وقت‌ها شما را وادار می‌کند تا روی گزینه‌های بیشتری کلیک کنید و در پیدا کردن صفحات قدیمی هم چندان موفق ظاهر نمی‌شود. در این شرایط بد نیست از خود بپرسیم که: آیا من هم باید از همان ابزار جستجو استفاده کنم که دیگران از آن استفاده می‌کنند؟

مشکلی وجود ندارد
فراگیر بودن استفاده از گوگل باعث می‌شود این مسئله را فراموش کنیم که جستجو، نوعی «محصول» است؛ یا اینکه در گذشته این‌چنین بوده است. کاربران می‌خواهند صفحه یا اطلاعات خاصی راجع‌به یک موضوع را پیدا کنند و هر موتور جستجوی مناسبی می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. در جریان این تجربه‌ی شخصی، نویسنده عبارات مختلف را هم در DuckDuckGo و هم در گوگل جستجو کرده است.

وقتی به‌دنبال صفحه‌ی خاصی می‌گردید، DuckDuckGo به‌خوبیِ گوگل از پس پیدا کردن آن صفحه برمی‌آید. زمانی که به‌دنبال اطلاعات خاصی هستید هم نتایج DuckDuckGo در مجموع مشابه نتایج ارائه‌شده توسط گوگل هستند؛ هرچند گاهی اوقات یک یا دو لینک اول با هم تفاوت دارند.

(البته در یکی از استثنائات، در زمینه‌ی نتایج جستجوی کلمه‌ی Globalist که در برخی موارد کاربردی یهودستیزانه دارد، DuckDuckGo مواردی را که به پروپاگاندای ضدیهودی مربوط می‌شد ارائه می‌داد؛ اما اولین نتیجه‌ی ارائه‌شده توسط گوگل، مقاله‌ای بود که ریشه‌ی این عبارت را توضیح می‌داد.)

البته همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، گوگل در زمینه‌ی جستجوهای شخصی‌سازی‌شده بهتر عمل می‌کند؛ چیزی که در DuckDuckGo وجود ندارد. در واقع این موتور جستجو حتی امکان ساخت حساب کاربری را هم فراهم نمی‌کند ولی برای جستجوهای روزمره، این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند. DuckDuckGo از حدود دو سال پیش به موتورجستجوی آیپدی تبدیل شده که توسط نویسنده‌ی مطلب استفاده می‌شود. از مدتی پیش نویسنده در لپ‌تاپ ویندوزی خود نیز به‌صورت ممتد از این موتور جستجو استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که DuckDuckGo نیز در ابتدای نتایج جستجو آگهی‌هایی را به شما نشان می‌دهد؛ اما این آگهی‌ها که به‌کمک یاهو ارائه می‌شوند، تنها برپایه‌ی عبارات جستجوشده هستند و ارتباطی با حساب کاربری یا پیشینه‌ی جستجو و دیگر فعالیت‌های کاربران ندارند. مهم نیست چه عبارتی را در DuckDuckGo جستجو می‌کنید؛ در هر صورت این عبارات در هیچ فهرستی ثبت نمی‌شوند و نیازی نیست از حالت Incognito (Private در فایرفاکس و InPrivate در مایکروسافت اج) استفاده کنید. همین تجربه نیز باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

سود در مقیاسی محدود
در بازار بزرگ جستجوی اینترنتی، DuckDuckGo همچون ذره‌ای کوچک است. براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط StatCounter، ۸۶.۱۷ درصد جستجوهای انجام‌شده در حوزه‌ی کسب‌وکار در ایالات‌متحده و ۹۰ درصد جستجوهای انجام‌شده در دستگاه‌های همراه به‌کمک گوگل انجام می‌شوند. سهم DuckDuckGo در این دو حوزه به‌ترتیب ۰.۷۷ و ۰.۶۶ درصد است؛ اعداد و ارقامی که حتی از آمارهای یک‌رقمی مربوط به موتورهای جستجوی یاهو و بینگ هم کمتر است. در آمار جهانی نیز DuckDuckGo پشت سر موتور جستجوی Baidu چین و Yandex روسیه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، ترافیک DuckDuckGo با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. در اوائل ماه نوامبر سال جاری میلادی، این موتور جستجو به رکورد ۳۰ میلیون جستجو در روز دست پیدا کرد که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است؛ هرچند که محبوبیت آن به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با گوگل نیست.

این موتور جستجو از سال ۲۰۱۴ کسب سود را شروع کرده است. در ایمیل ارسال‌شده توسط مدیرعامل این شرکت، گابریل وینبرگ، هرچند اعداد و ارقام خاصی ذکر نشده‌اند؛ اما اعلام شده که این شرکت تحت پوشش «قانون حریم‌خصوصی کاربران در کالیفرنیا» قرار می‌گیرد. این قانون که قرار است از سال ۲۰۲۰ به‌اجرا گذاشته‌ شود، شرکت‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد که درآمد سالانه‌ی آن‌ها بالغ‌بر ۲۵ میلیون دلار است.

به‌گفته‌ی وینبرگ، رشد DuckDuckGo در دستگاه‌های همراه بیشتر از رشد این موتور جستجو در رایانه‌های رومیزی بوده‌ است. وینبرگ این پیشرفت را مدیون عرضه‌ی مرورگری می‌نامد که امکان جستجوی محرمانه در دستگاه‌های همراه را فراهم می‌کند.

اما تغییرات ایجاد‌شده در سازوکار ارائه‌ی حق امتیاز استفاده از اندروید در اروپا باعث خوش‌بینی وینبرگ در رابطه با آینده نشده‌ است. به‌گفته‌ی او:

معتقد نیستم که تغییرات ایجادشده در زمینه‌ی ارائه‌ی حق‌ امتیاز، منجر به رقابت معنادارتر در زمینه‌ی جستجو در اندروید خواهد شد.
راهکار ارائه‌شده توسط وینبرگ برای افزایش رقابت در زمینه‌ی جستجو در دستگاه‌های موبایل چیزی شبیه به راهکار ارائه‌شده برای انتخاب مرورگر در رایانه‌های ویندوزی در اروپا است. به‌عقیده‌ی وینبرگ:

کاربران باید این انتخاب را داشته‌ باشند که در زمان انجام تنظیمات اولیه‌ی دستگاه، موتور جستجوی موردنظرشان را انتخاب کنند.
تا زمستان سال گذشته مرورگر کروم، DuckDuckGo را در میان گزینه‌های جستجو قرار نداده بود. زمانی که گوشی‌های اندرویدی دارای کلید اختصاصی جستجو بودند هم امکان رجوع به موتورهای جستجوی متفرقه از طریق کلیدجستجو در اندروید وجود نداشت.

جایگاه گوگل محفوظ است
تجربه‌ی استفاده از موتور جستجوی جدید، به‌معنی دست شستن از خدمات Google نیست و حتی در برخی از ابزارهای مورداستفاده‌ی نویسنده، گوگل همچنان به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر کروم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علاوه‌بر این، توانایی گوگل در محدود کردن نتایج جستجو به یک تاریخ خاص به‌عنوان یک برتری اساسی قلمداد می‌شود. البته DuckDuckGo هم می‌تواند نتایج مربوط به روز، هفته یا ماه گذشته را به شما نشان‌دهد، اما اگر، برای مثال، به‌دنبال مطلبی مربوط به سال ۲۰۱۱ می‌گردید، این موتور جستجو کمک چندانی به‌شما نمی‌کند؛ در چنین مواردی مجبور خواهیدشد تا دست به دامن گوگل (یا بینگ) شوید. این وضعیت باعث شده تا نویسنده‌ی مطلب در امور کاری، گوگل را به DuckDuckGo ترجیح دهد؛ چرا که دسترسی به تاریخچه‌ی جستجو باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود.

استفاده از DuckDuckGo به‌معنی خداحافظی با گوگل نیست
همان‌گونه که گفته‌شد، استفاده از DuckDuckGo به‌معنی خداحافظی با دیگر محصولات و خدمات گوگل نیست. در گوشی‌های همراه هم، برخلاف رایانه‌های شخصی، جابه‌جایی از یک مرورگر به مرورگر جدید کار آسانی نیست. در زمینه‌ی ناوبری هم گزینه‌ای در سطح گوگل مپس وجود ندارد. هرچند اپل قول داده تا برای رقابت با نقشه‌های گوگل، برنامه‌ی Apple Maps را دستخوش اصلاحات اساسی‌کند؛ اما اگر از کاربران اندروید هستید، بهترین گزینه‌ی پیش‌رو، استفاده از نقشه‌های گوگل است.

اما در هر حال، واگذار کردن بخشی از جستجوها به شرکتی که رهبری بازار را برعهده ندارد، می‌تواند تغییری ارزشمند باشد. در دنیایی که پر است از آسیب‌پذیری‌های امنیتی و سرقت داده‌های کاربران، با قرار ندادن تمام داده‌های‌تان در یک مکان، می‌توانید به افزایش امنیت اطلاعات خود کمک کنید.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...