21
فروردین

خداحافظی با ۱5 فناوری سال ۲۰۱۷

چرخه عمر دنیای فناوری و ایده‌های مربوط به آن نیز مانند چرخه عمر بقیه چیزهای زنده است که پس از مدتی و هر ساله کهنه می‌شود و جای خودش را به محصولات جدید و بهتر می‌دهد.

در اینجا به منسوخ شدن و کنار گذاشته شدن چندین فناوری مهم که در سال ۲۰۱۷ کنار رفتند، می‌پردازیم:

 

1. مسنجر AOL Instant

یک برنامه کامپیوتری پیام رسانی و مکالمه ای است که توسط AOL ایجاد شده است، که از پروتکل پیام رسانی فوری OSCAR و پروتکل TOC برای دسترسی کاربران ثبت نام شده در زمان واقعی استفاده می کند. محبوبیت این پیام رسان با ورود شبکه های اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک و توییتر کاهش یافت.

۲. ویندوز ویستا

یکی از بدترین نسخه‌های ویندوز ، ویندوز ویستا است. این نرم‌افزار، کنترل حساب کاربری و چندین مکانیزم مدیریت حقوق دیجیتال جدید را که زیاد هم خوشایند نبودند و آپدیت امنیتی دریافت‌ نمی‌کردند، به ما داد، بدین معنی که هرکسی که هنوز به هر نحوی با ویندوز ویستا در ارتباط باشد، به‌نوعی خودش را در معرض آسیب‌پذیری‌های ناخواسته‌ای قرار داده است.

۳. ویندوز ۱۰ موبایل

پلتفرم موبایل ویندوز، به علت اینکه قابلیت نرم افزار و سخت افزار های اندروید را نداشت و همچنین عدم توانایی در چرخه ی مطلوب کاربران و سازندگان با استقبال بدی روبرو شد. البته صحبت‌هایی مبنی بر اینکه مایکروسافت یک کرک جدید در موبایل از طریق برخی از نسخه‌های مدولار و یکپارچه از ویندوز دریافت می‌کند وجود دارد، ولی ویندوز ۱۰ موبایل از صحنه خارج شده است.

۴. آی‌پاد نانو و شافل

با ورود آیفون و آیپد و قابلیت‌های متنوع آن‌ها در زمینه پخش موسیقی تمایل مردم به آیپاد نانو و آیپاد شافل؛ این دو محصول قدیمی و نوستالژیک کم شدو حالا تنها آیپاد باقی‌مانده در  وب‌سایت Apple، آیپاد تاچ است.

۵. کرش‌پلن (CrashPlan) برای مشتری‌ها

رقابت در بازار امسال برای فرآیند پشتیبانی ابری نامحدود با خروج کرش‌پلن از بازار مشتریان برای تمرکز بر مشتری‌های بیزنس کاهش پیدا کرد. به کاربران دو ماه وقت داده شد که یا به برنامه‌ی تجاری کوچکی ارتقا پیدا کنند ( که این کار دو برابر قیمت ۱۲۰ دلار در سال است) یا اینکه به یک سرویس پیشتیبانی دیگری مثل بک‌بلیز یا کربنایت منتقل شوند.

۶. نرم‌افزار آمازون آندرگراند

آمازون از ارائه‌ی برنامه‌های رایگان اندرویدی و محتوای بازی، خود عقب نشینی کرد. گرچه آمازون همچنان در فروشگاه نرم‌افزار اندروید خود، که روی تبلت‌های Fire و Fire TV موجود است، به کار خود ادامه می‌دهد؛ ولی به‌نظر می رسد که رفته‌رفته این شرکت برای این فروشگاه به‌عنوان جایگزینی برای گوگل‌پلی در گوشی‌های اندروید اهمیتی کمتری قائل می‌شود.

۷. کینکت مایکروسافت

کینکت اصلی یکی از ابزارک‌هایی بود که در طول تاریخ به‌سرعت به فروش رفت، اما کنترلرهای صدا و حرکت آن هرگز پا را فراتر از بازی نگذاشتند و سرمایه‌گذاری روی باندل کردن آن با ایکس باکس‌ وان، تنها نتیجه معکوس داشت.

 8. Groove Music Pass

توقف این محصول به چالش استریم کردن موسیقی مایکروسافت پایان داد و برای کاربران جایگزین‌های بسیار بهتری مثل اسپاتیفای وجود دارد.

۹. گوگل‌ تاک

سرویس پیام‌رسانی اصلی جیمیل که رسما گوگل‌تاک نامیده می‌شود و لقب جی‌چت را نیز دارد، پس از ۱۲ سال در ژوئن از کار خواهد افتاد.

۱۰. Jawbone

کمپانی جابن که زمانی سازنده هدست‌های بلوتوثی نرم و اسپیکر بود، از بازار این ابزار پوشیدنی کنار رفت.

۱۱. سی‌سو

سی‌سو که یک سرویس جاری و استریم برای کمدی گیک‌ها بود، قسمت‌های برنامه‌نویسی ان‌بی‌سی لست نایت، یک دسته از نمایش‌های کمدی عجیب‌و‌غریب از کارهای هنری گذشته و مهم‌تر از همه یک جریان ثابت از مجموعه‌های اصلی و اوریجینال را ارائه می‌داد، متوقف شد.

۱۲. دلیشز

دلیشز که یک اثر ماندگار از انفجار وب ۲.۰۰ است، به کاربران اجازه می‌دهد تا بوک‌مارک‌های وب را به‌صورت آنلاین ذخیره کنند و به اشتراک بگذارند .

۱۳. ذخیره نامحدود آمازون

آمازون توضیح زیادی برای بستن ذخیره‌ی ابری نامحدود خود در امسال ارائه نکرد.  اما به کاربران خود 60 روز فرصت داد یا هزینه ای 60 دلاری به ازای هر ترابایت اطلاعات پرداخت کنند یا به فکر جایی دیگر برای ذخیره اطلاعاتشان باشند.

۱۴. اوبونتو روی گوشی‌ها

تلاش کمپانی کانونیکال برای همگرایی تلفن‌همراه و کامپیوتر شخصی در آوریل به پایان راه خودش رسید. این کمپانی که پشتیبان اوبونتو است طرح ادغام رابط‌ها را کنار گذاشت و به سمت برنامه‌های ابری و اینترنت اشیا خواهد رفت؛ چراکه تمرکز این کمپانی بر چیزی فراتر از دسک‌تاپ است.

۱5. سیستم هشدار کپی‌رایت

این سیستم که از آن با نام سیاست شش‌اعتصاب نیز یاد می‌شود، وقتی ارائه‌دهندگان متوجه نقض قانون کپی‌رایت در یک شبکه همتابه‌همتا می‌شدند، مشترک متخلف را ردیابی می‌کردند و برای او چندین هشدار می‌فرستادند که شدت این هشدارها هر بار بیشتر از قبل می‌شد، مثلا سرعت اینترنت آنها را کاهش می‌دادند، محدودیت‌هایی موقتی برای دسترسی آنها به سایت‌ها ایجاد می‌کردند، یا آنها را مجبور می‌کردند که از محتویات آموزشی دیدن کنند. این سیستم به دلیل محدودیت‌هایی که در میزان شفافیت داشت و اینکه نمی‌توانست تضمینی برای محافظت در برابر اتهامات نادرست ارائه دهد، مورد انتقاد بود. در حال حاضر هنوز معلوم نیست که چه چیزی جای این برنامه را خواهد گرفت.

منابع تحقیق :
pcworld & zoomit


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

با عرض سلام و احترام
جالب بود!
گرچه در خیلی از موارد هیچ اطلاعی نداشتیم.

1397/01/22 @ 09:57
نظر از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام
وای چه خداحفظی تلخی:)
از این 15 مورد من فقط ویندوز ویستا را میشناختم که اونم خوب شد داره میره:)

1397/01/21 @ 22:55


فرم در حال بارگذاری ...