25
بهمن

دنیای فناوری سال ۲۰۱۷ در یک نگاه

ممکن است برخی رسانه‌های خبری انتقادات گسترده علیه اوبر را مهم‌ترین اتفاق فناورانه سال 2017 بدانند، برخی دیگر انگشت اشاره را به سمت فیس‌بوک بگیرند، بعضی‌ها روی کار آمدن «آیفون ایکس» را مهم بدانند، برخی رسانه‌ها روی کار آمدن اتومبیل‌های هوشمند را مدنظر قرار دهند و … هر کدام به نوعی ماجرای فناوری در یک سال گذشته را تحت پوشش قرار دهند.

در اینجا مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری طی سال 2017 گذشته آورده شده است تا با خواندن این مطلب در جریان اتفاقات سالی که گذشته قرار گیرید.

ژانویه: ابعاد بیشتر
در کنار تلویزیون‌های سه‌بعدی، سال گذشته نخستین گوشی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده روی کار آمد و هدست‌های واقعیت مجازی نیز به ابزاری عمومی تبدیل شدند. ژانویه گذشته در نمایشگاه CES سونی، ال‌جی و پاناسونیک آخرین محصولات خود را در این زمینه ارائه نمودند.

فوریه: بازگشت پادشاه
شرکت فنلاندی HMD با همکاری نوکیا، بار دیگر این برند را به بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بازگرداند و برای زنده کردن خاطرات کاربران، مدل جدید گوشی کاربردی 3310 را عرضه نمود.

مارس: تماشای تماشاگران
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و سازمان خدمات امنیتی بریتانیا (MI5) همکاری‌ مشترکی در زمینه هک تلویزیون‌های سامسونگ داشتند تا حتی زمانی که گیرنده‌های تلویزیونی خاموش است نیز بتوانند صدای محیط را از طریق آنها ذخیره نمایند.

آپریل: فیس‌بوک و گوگل
اگرچه 100 میلیون دلار برای فیس‌بوک و گوگل پول خرد محسوب می‌شود، اما این دو شرکت مجبور شدند به اتهام ایمیل‌های جعلی ارسال شده، رقم مذکور را به عنوان جریمه بپردازند. این ایمیل‌های جعلی در قالب نامه الکترونیکی از سوی یک شرکت آسیایی، با خدمات دو شرکت مذکور ارسال می‌شد.

مِی: با‌ج‌افزار WannaCry
در این ماه، زنگ خطر اینترنت به صدا درآمد و مشخص شد یکی از بزرگ‌ترین باج‌افزارهای تاریخ به نام WannaCry در سراسر جهان منتشر شده و بعدها گفته شد کره شمالی، عامل انتشار این باج‌افزار بوده است. این باج‌افزار بسیاری از سازمان‌های بزرگ جهان را با مشکل مواجه نمود.

ژوئن: حمله اکراین
یک ماه پس از گسترش باج‌افزار مذکور، حمله سایبری دیگری در سراسر جهان صورت گرفت که به نام «حمله اکراین» مشهور شد. بروزرسانی نرم‌افزاری آلوده در کشور اکراین موجب شد تا تعداد زیادی شبکه سازمانی در سراسر جهان آلوده شده و فعالیت‌های تعداد زیادی شرکت بزرگ مختل شود.

ژوئیه: حباب بیت‌کوین
در این ماه، برای نخستین بار ارزش مالی واحد پول مجازی بیتکوین افزایش یافته و برخلاف تصور، تا پایان ژوئیه هر بیت‌کوین چندین برابر ارزش پیشین خود، خرید و فروش می‌شد. پایان ژوئیه، قیمت هر بیت‌کوین 2400 دلار بود و پایان دسامبر ارزش آن به 20 هزار دلار رسید.

آگوست: از قهرمان تا تحت تعقیب
«مارکوس هوچینس» هرگز تمایل نداشت به عنوان «قهرمان هکری WannaCry» معرفی شود. با این وجود، رسانه‌های بریتانیایی نام او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجرمان سایبری سال منتشر نمودند. این جوان 23 ساله سرانجام توسط پلیس FBI در شهر لاس‌وگاس آمریکا دستگیر شد.

سپتامبر: آیفون ایکس آمد
شرکت اپل بهترین و پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند خود را بدون هرگونه کلید سخت‌افزاری و مجهز به نمایشگر یکپارچه وارد بازار نمود. «آیفون ایکس» به مناسبت دهمین سالگرد تولد گوشی‌های اپل ساخته شد و طولی نکشید که در سراسر جهان با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

اکتبر: سارقان آمازون
یک زوج آمریکایی با صدها هویت جعلی، گجت‌های مختلف را در فروشگاه اینترنتی آمازون سفارش داده و سپس به شرکت مذکور اعلام می‌کردند در دریافت کالا با مشکل مواجهند و کالا به دست آنها نرسیده است تا شرکت آمازون یک نمونه جایگزین برای کالای موردنظر ارسال کند. آنها طی چند ماه این کار را ادامه داده و سرانجام توسط مأموران پلیس دستگیر شدند.

نوامبر: آغاز پرهیاهو
برای نخستین بار در تاریخ، اتوبوس خودران Navya به صورت عمومی وارد خیابان شد و مردم را جابه‌جا نمود. این نخستین باری بود که مردم عادی سوار یک وسیله حمل‌ونقل عمومی شدند که راننده نداشت و البته طولی نکشید که به دلیل بروز یک تصادف، این اتوبوس به خانه بازگشت تا آزمایش‌های بیشتر روی آن انجام شود.

دسامبر: کاهش سرعت
رسانه‌های خبری و مراکز قضایی آمریکایی، اپل را به دلیل کاهش سرعت مدل‌های قدیمی گوشی هوشمند آیفون مورد تهاجم قرار دادند. اپل با انتشار نامه عذرخواهی اعلام نمود که این مشکل به دلیل کاهش کیفیت باتری آیفون بوده است و کاربران می‌توانند با پرداخت 29 دلار به جای 50 دلار و تعویض باتری آيفون قدیمی خود این مشکل را برطرف کنند.

 منبع : ایتنا


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...