21
دی

سلسله نشست های ارزیابی سیاست گذاری فضای مجازی در ایران

گزارش میزان ار نشست ارزیابی سیاست گذاری فضای مجازی؛
مدیر سروش: امنیت اطلاعات و اعتماد سازی بحث مهم پیام رسان‌ها است/مدیر آی گپ: ما با هدف پیام رسانی امن کارمان را آغاز کردیم/ مدیر بله: شبکه‌های پیام رسان داخلی باید موضوع محتوا را بیش از پیش جدی بگیرند

 

 سلسله نشست های ارزیابی سیاست گذاری فضای مجازی در ایران، با محوریت کسب و کار مجازی، فیلترینگ و وضعیت پیام رسان های بومی در مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

این مراسم با حضور محمد رسول کاظمی، جعفر خورشاد وسهیل نقوی امروز سه شنبه مورخ نوزدهم دی ماه 96 با محوریت بررسی پیام رسان های داخلی آغاز شد.

مهدی اسلامی پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات در ابتدای این نشست گفت: امیدواریم درقالب چنین جلساتی بتوانیم راهکارهایی مناسب جهت تسهیل استفاده از پیام رسانهای داخلی پیدا کرده و گامی مثبت در راه توسعه این شبکه‌ها داشته باشیم.

این روزها بحث پیام‌ رسان های داخلی و بین المللی به مسئله روز تبدیل شده است؛ مسئله‌ای که باید با برنامه ریزی دقیق و مدون راه خود را پیدا کند.

محمد خورشاد مدیر پیام رسان سروش با اشاره به حضور 1.8 میلیون کاربر فعال در این پیام رسان گفت: اینکه هر پیام رسانی برای کار به زیرساخت نیاز دارد امری طبیعی و غیر قابل انکار است این زیرساخت و تأمین آن بدون شک نیازمند همکاری دولت است. علاوه بر این درجهت تأمین نیروی انسانی نیز دولت باید همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: در مسائل تجاری و کسب و کار نیز به قوانینی درست، مدون و هدفمند در شبکه‌های پیام رسان داخلی نیازمندیم متاسفانه هنوز نهادهای مرجع در بحث فناوری اطلاعات همکاری مثمر ثمری باما نداشتند. به عنوان مثال یکی ازمشکلات اصلی پیام رسان‌ها برای ایجاد کسب و کار شیوه پرداخت است که این شیوه تنها و تنها به زیرساختهای مناسب نیازمند است. من رسماً اعلام می کنم که پیام رسان سروش تاکنون هیچ حمایت مالی از نهادهای دولتی نداشته است.

سهیل تقوی مدیر پیام رسان “بله" در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: ما در ابتدا برداشتمان این بود که پیام رسان‌های خارجی هیچ درآمد مالی ندارند و یا حداقل نداشتن درآمد مالی را به صورت ظاهری اعلام می‌کنند اما شرکت پیام رسان بله از همان ابتدا در جهت ایجاد کسب و کار و مشاغل ایجاد شد.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند ما در مسئله پیام رسانهای داخلی بیش از زیرساختها به محتوا و تقدم محتوا نیازمندیم. پس با هدف گذاری روی این فرموده رهبر انقلاب شبکه‌های پیام رسان داخلی باید موضوع محتوا را بیش از پیش جدی بگیرند. درحال حاضر پیام رسان “بله” روزانه 10 میلیارد تومان تراکنش مالی دارد و این بدان معنا است که ما در هدف خود به موفقیت‌های اولیه رسیده ایم و از همین جا باید اعلام کنم که پیام رسان “بله” تاکنون 600 هزار کاربر را با هدف کسب وکار به خود جذب کرده است.

محمد رسول کاظمی مدیر پیام رسان ” آی گپ" در راستای همین جلسه گفت: “آی گپ” سه سال پیش و با هدف ایجاد پیام رسانی امن و با احترام به حریم خصوصی افراد تأسیس شد. ما حدوداً یکسال مداوم از زمان خود را برای ارتقاء امنیت کاربران صرف کرده‌ایم.

وی با تأکید بر عدم حمایت دولتی از پیام رسان “آی گپ” تصریح کرد: ما از همان ابتدا به تصور حمایت دولتی اکتفا نکردیم و تاکنون حتی یک ریال نیز کمک مالی نشده‌ایم. “آی گپ” طی سه سال گذشته 100 هزار نفر کاربر داشته که با مسدود شدن تلگرام این تعداد به 300 هزار نفر کاربر افزایش یافته است.

خورشاد راهبرد پیام رسان “سروش" را ارائه سرویس آسان اعلام و اضافه کرد: شرکت پیام رسان “سروش” در حوزه محتوا و سرویس کاربران برنامه های فراوانی دارد که یکی از آنها تسهیل پذیری و کاربرد آسان این پیام رسان است.

وی در ادامه افزود: بحث اصلی این روزهای تمامی پیام رسانها امنیت اطلاعات و اعتماد سازی است و ما نیز در همین راستا سعی کردیم به شدت مبحث اعتماد سازی از سوی مردم را جدی بگیریم. یکی از راهکارهای "سروش" برای ایجاد این اعتماد معرفی کانال‌های رسمی و اصلی افراد حقیقی و همچنین نهادها بوده است تا بدین طریق مردم بتوانند با صفحات اصلی افراد و سازمان‌ها آشنا شوند. این را فراموش نکنیم که ما به دلیل نبود زیرساختها مشکلات فراوانی را در بخش نرم افزار و سخت افزار داریم که هر روزمان برای آنها صرف می شود. به عنوان نمونه موردی ساده به نام مدیریت اعلانات ماهها زمان از ما گرفت. 

تقوی با تأکید بر لزوم رصد پیام رسان‌های خارجی اضافه کرد: ما همواره و هر روز تکنولوژی جهان را رصد می‌کنیم تا بتوانیم در قیاس با فناوری روز دنیا خدماتی نوین ارائه دهیم. البته همواره تبعیض های فراوانی بین پیام رسانهای ایرانی و خارجی بوده است. تبعیضهایی که گاهاً به صورت حمایت‌های زیر ساختی به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: برای رشد و پیشرفت پیام رسان‌های خارجی باید جلوی این تبعیض ها ایستاد. ما نیازمند این هستیم که درحوزه نیروی انسانی و فناوری اطلاعات افراد را تربیت و پرورش دهیم تا بتوانیم در تمامی زمینه‌های طراح و برنامه نویس مجرب داشته باشیم.

کاظمی با اشاره بر لزوم اعتماد سازی در میان مردم ایران برای استفاده از پیام‌ رسان‌های داخلی ا ذعان کرد: ما افتخار می‌کنیم که "آی گپ" در حال حاضر 20 هزار کاربر خارجی دارد و دلیل این اتفاق بدون شک در این است که ما فضای بصری یک پیام رسان را نیز جدی گرفته و امکان استفاده برای فعالیت کاربران انگلیسی زبان را نیز اضافه کرده ایم.

وی ادامه داد: من ازدولت هیچ گونه حمایتی نمی خواهیم بلکه از مردم می خواهم که به من و پیام رسانم اعتماد کنند زیرا ما به جد از حریم خصوصی آنها حفاظت خواهیم کرد.

خورشاد در پایان این نشست افزود: صراحتاً اعلام می کنم که گفتن کلمه امان نامه از سوی یکی از مسئولین در وضعیت فعلی بی امانی محض است؛ ما به جای این کارها باید به ایجاد فضای کسب و کار داخلی در شبکه های پیام رسان تمرکز کنیم.تخفیف درخرید ، تسهیل در دسترسی و همچنین کاهش ارزش افزوده کالا می تواند عاملی موثر برای اقبال عمومی مردم ایران نسبت به پیام رسان‌های داخلی باشد.

تقوی خاطر نشان کرد: کمبود دانش فنی و نیروی انسانی متخصص مشکلات فراوانی را در تمامی پیام رسانها ایجاد کرده به طوری که شاید ما 10 نفر فرد متخصص در این زمینه در ایران را نداشته باشیم همین کمبود نیر و لزوم همکاری و همگرایی پیام رسان‌های داخلی را تأکید می کند. همکاری که درصورت وقوع به اقبال عمومی و اعتماد مردم ختم می شود.

اسلامی در پایان این جلسه با تأکید بر لزوم همگرایی دولت با پیام رسان‌های داخلی امیدواری خود جهت رونق کسب و کار در بستر شبکه‌های داخلی را اعلام کرد.

منبع:میزان 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...