27
شهریور

عضو شورای عالی فضای مجازی: فضای مجازی نوعی سبک زندگی به وجود آورده است / پدیده فضای مجازی با هیچ یک از فناوری‌های گذشته قابل مقایسه نیست

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پدیده اینترنت و فضای مجازی با هیچ یک از فناوری‌های گذشته قابل مقایسه نیست زیرا این فناوری وارد زندگی افراد شده و نوعی سبک زندگی به وجود آورده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی

به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «حجت‌الاسلام والمسلین سعیدرضا عاملی» عضو شورای عالی فضای مجازی در دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران که صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد گفت: فضای مجازی، بستری برای افزایش توانایی‌هاست، اشخاصی که سواد الگوریتمی دارند، می‌توانند در سطح جهانی اثرگذار باشند.
وی با بیان این‌که‌ قدرت سایبری، یکی از قدرت‌هایی است که دشمنان از آن استفاده می‌کنند و بهترین راه مقابله این است که قدرت خودمان را در این عرصه افزایش دهیم خاطرنشان کرد: بهترین راه مقابله با چالش‌های تولید محتوای ضد ارزش‌های انقلاب اسلامی، ایجاد سیستم عدالت‌گرا، تسهیل کننده زندگی و بازدارندگی فساد است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان این‌که فضای مجازی عرضه قدرت‌های بزرگ است و قدرت‌های کوچک نمی‌توانند در این فضا اثر‌گذاری بزرگ داشته باشند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون وبسایت در جهان وجود دارد ولی اثرگزاری وبسایت‌ها متفاوت است بنا بر این مجموعه‌های حوزوی نیز باید با هم‌افزایی و تعامل با یکدیگر در فضای مجازی حضور یابند تا اثرگزاری بیشتری داشته باشند.
وی افزود: در حاضر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در اینترنت فعالیت دارند، اقتصاد اینترنت بیش از ۵ تریلیون دلار ارزش دارد و تعداد کاربران فیسبوک به مرز دو میلیارد نفر نزدیک شده است؛ این‌ها نشان دهنده افزایش روز‌افزون قدرت فضای مجازی در جهان است.
حجت‌الاسلام والمسلین عاملی ادامه داد: با ظهور همزمان صنعت ارتباطات و اطلاعات، عرصه جدیدی از ارتباطات انسان با انسان، انسان با ماشین و ماشین با ماشین فراهم شده است. توسعه این صنعت منجر به ظهور ارتباطات همزمان ماهواره‌ها، رسانه‌ دیجیتال، اینترنت و حرکت به سمت یگانگی فناورانه شد.

وی با بیان این‌که مفهوم فضای مجازی، در مسیر پیشرفتِ فناوریِ توسعه یافته، باز تعریف می‌شود گفت: پدیده اینترنت و فضای مجازی با هیچ یک از فناوری‌های گذشته قابل مقایسه نیست زیرا این فناوری وارد زندگی افراد شده و نوعی سبک زندگی به وجود آورده‌ است.
عضو شورای عالی فضای مجازی فضای مجازی اظهار کرد: این‌که در حوزه‌های علمیه خواهران یک شبکه تعاملی به وجود آمده است، که طلاب خواهر می‌توانند فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و … را انجام دهند قابل تقدیر است و امیدواریم این پیشرفت‌ها در حوزه‌‌های علمیه خواهران ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: اسلام دارای یک جامعیت دینی است که هیچ شریعتی، جامعیت دین اسلام را ندارد و این جامعیت به معنی یک پیام جهانی قطع نظر از سن، جنس، قومیت و جغرافیا است و همزمان معنویت و عقلانیت را نیز ترویج می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلین عاملی با اشاره به تفاوت‌های ماهیت آنالوگ و دیجیتال بیان کرد: وجود آنالوگ، از ماهیت فیزیکی برخوردار بوده و تغییر آن از جنس سخت‌افزار و تابع قواعد طبیعت است در حالی که وجود دیجیتال و عددی، تابع جهان محاسبات و قاعده‌های ریاضی است و از انعطاف جهان ریاضی و قابل تغییر برخوردار بوده و تغییر در آن از جنس نرم افزار است و امکان تکثیر تغییر و تبدیل سریع را فراهم می‌کند.

وی در ادامه به مفهوم هایپرلینک(جهان متصل به یکدیگر) اشاره کرد و گفت: ‌منطقِ هایپر‌لینک بودنِ فضای مجازی، به معنای یک واحد(لینک) در جهان و وجود جهان در یک واحد مجازی است که بر این اساس، نوعی هم‌افزایی ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر هایپر‌لینک بودن به معنای ایحاد پنجره‌های تو در تویی است که در جهان مجازی تعبیه می‌شود و وجود یک لینک به معنای اتصال به همه جهان و همچنین به معنای یک ظرفیت متصل به همه ظرفیت هاست.
وی افزود: غیر مرکزی بودن فضای مجازی در مقابل مرکزی بودن، اشاره به ظرفیتی دارد که منجر به انعطاف در فضای مجازی جغرافیایی و بهره‌وری از فضاهای دور افتاده می‌شود.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی اتوماتیک است و این به معنای حداقل مشارکت و مداخله انسان و انجام فعالیت‌‌ها توسط ماشین است؛ ‌در واقع اتوماتیک بودن فضای مجازی به این مفهوم است که روابطِ ارتباط‌گر، پیام و ارتباط‌گیر خودکار می‌شود و براساس نظام و برنامه‌ای مشخص فعالیت می‌کند، در نتیجه در چنین فرایندی، ‌تمامی عناصر ارتباطی حذف می‌شود و با فضای “ارتباط کامل” مواجه می‌شویم.
حجت‌الاسلام والمسلینعاملی با اشاره به سیستم تسهیل کننده و سازنده فرهنگ گفت: این ایده همواره مطرح بوده است که از طریق آموزشِ پیوسته از پیش دبستانی تا دانشگاه، می‌توان فرهنگ اسلامی را پرورش داد و از ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسداری و صیانت نمود و در عین حال که این مسیر از کارآمدی عمیق برخوردار است ولی به نظر می‌رسد، سیستم‌های الگوریتمیِ مجازی از ظرفیت‌ بالاتر، سریع‌تر و بهینه‌تری برای تغییر فرهنگ برخوردار است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...