1
خرداد

قیمت و کیفیت اینترنت در مناطق مختلف کشور زیر ذره بین می رود

در حال حاضر سامانه 195 وزارت ارتباطات برای ثبت شکایات و بررسی آنها وجود دارد اما نمی‌تواند کل مشکلات را حل کند. رگولاتوری می‌خواهد سامانه‌ای افتتاح کند تا در مناطق مختلف، قابلیت اندازه‌گیری کیفی و کمی سرویس اینترنت را اعلام کند. با این حساب رقابتی در قیمت و کیفیت اینترنت به وجود خواهد آمد.


محمد جواد آذری جهرمی در نشست خبری وزیر ارتباطات با خبرنگاران حوزه ICT به مناسبت روز جهانی ارتباطات درباره کاهش قیمت لینک ارتباطی 10Gbps از 1.7 میلیارد تومان به 9 میلیون تومان، اظهار کرد: در زنجیره قیمت‌گذاری از لایه دسترسی تا انتها، حلقه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال سرویس ADSL از مسیردهی و انتقال تا کور دسترسی هزینه‌های مستقلی دارد و بخشی از این هزینه‌ها مربوط به زیرساخت می‌شود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: هزینه انتقال، یعنی از DSLAM تا کور شبکه مشخص است. هزینه دیگری هم به عنوان اینترکانکت وجود دارد که در واقع هزینه اتصال اپراتورها به یکدیگر است.

وی افزود: تا پیش از این هزینه اتصال اپراتورها به یکدیگر معادل قیمت اینترنت محاسبه می‌شد. با بررسی رفتار اپراتورها به این نتیجه رسیدیم که 40 درصد ترافیک ایجاد شده آنها مربوط به شبکه داخلی و 60 درصد مربوط به اینترنت است و با افتتاح IXP نرخ اینترنت از بخش تبادلات 40 درصدی مربوط به داخل حذف شد.

*کاهش 40 درصد از درآمدهای زیرساخت به نفع اپراتورهای اینترنتی*

او مجددا گفت: امروز برای ارتباطات داخلی، هزینه ارتباطات اپراتورها تا 40 درصد کل ظرفیت به صفر رسید. مثلا اگر تا پیش از این قرار بود سایت خبری مشاهده شود، تقاضای کاربر در صف درخواست‌های اینترنتی قرار می‌گرفت اما اکنون با کمترین تأخیر، بیشترین سرعت و پایین‌ترین نرخ در ترافیک داخل کشور مدیریت می‌شود. این موضوع به لطف مرکز ملی تبادل اطلاعات محقق شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه با بزرگ شدن بازار و بازگشت سرمایه توجیه پذیر امکان این را داریم تا ارتباطات مربوط به بخش بین‌الملل را هم ارزان‌تر کنیم، ابراز کرد: البته در زمینه کاهش نرخ 40 درصدی مربوط به تفکیک ترافیک داخل کشور از بین‌الملل، شرکت مخابرات ایران هم باید کاهش هزینه را در کنار ارزان شدن تعرفه‌های زیرساختی داشته باشد.

وی تصریح کرد: 40 درصد از درآمد زیرساخت را کاهش دادیم تا اپراتورها در فضای تعاملی با فراهم کنندگان محتوای داخلی وارد رایزنی شوند و محتوای ارزان تولید کنند. این موضوع می‌تواند تسهیل کننده اصلاح ساختار اقتصادی شبکه ملی اطلاعات باشد.

محمود واعظی در تکمیل صحبت‌های معاونش گفت: خیلی ساده‌تر بخواهیم بگوییم اگر تا دیروز می‌خواستید در منزل فیلمی دو ساعته را تماشا کنید باید 500 هزار تومان با نرخ‌های مربوط به اینترنت، می‌پرداختید اما با این روش پیاده‌سازی شده (مرکز تبادل اطلاعات)، هزینه‌های مربوط به یک فیلم ارزان‌تر از یک CD می‌شود.

*راه‌اندازی سامانه‌ای برای نشان دادن قیمت و کیفیت اینترنت در مناطق مختلف*

آذری جهرمی درباره اینکه قرار نیست سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی مشلات و قطعی‌های اینترنت به مردم معرفی شود؟، گفت: در حال حاضر سامانه 195 وزارت ارتباطات برای ثبت شکایات و بررسی آنها وجود دارد اما نمی‌تواند کل مشکلات را حل کند. رگولاتوری می‌خواهد سامانه‌ای افتتاح کند تا در مناطق مختلف، قابلیت اندازه‌گیری کیفی و کمی سرویس اینترنت را اعلام کند. با این حساب رقابتی در قیمت و کیفیت اینترنت به وجود خواهد آمد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: علاوه بر اینکه سامانه رگولاتوری به تحلیل قیمت و کیفیت اینترنت می‌پردازد، شرکت زیرساخت هم گزارش‌هایی را به صورت B2B به مشتریان خود می‌دهد و این شاخص‌های اندازه‌گیری‌های شده را اعلام می‌کند.

وی همچنین درباره لحاظ کردن کف قیمت اینترنت موبایل و تأثیری که بر گرانی اینترنت موبایل دارد نیز گفت: رفتار دامپینگ کلا ضد رقابتی است و اکنون شاهد هستیم اپراتورهای موبایل به جای مانور روی بحث مکالمات تلفنی که سود خوبی دارد، روی کاهش تعرفه دیتا مانور می‌دهند تا فعالیت را ضد رقابتی کنند.

او افزود: در حال حاضر بسته‌های صوت، پیامک و دیتا در روال کار اپراتورهای تلفن همراه مطرح است اما اپراتورهای کشور ما با توجه به نزدیکی اجرای ترابردپذیری شماره‌ها، قیمت اینترنت را پایین می‌آورند تا بازار را تصاحب کنند.

*تعیین کف قیمت 0.2 به جای 0.5 ریال برای بسته‌های اینترنتی*

آذری جهرمی همچنین به طرح ایده‌ای در زمینه انتخاب کف قیمت اینترنت موبایل پرداخت و گفت: ایده‌ای مطرح شده بود که به جای کف قیمت پنج دهم به ازای هر کیلوبایت دیتا، این رقم به دو دهم تغییر کند اما هنوز قیمت بسته‌های اینترنت به ازای نرخ هر کیلوبایت دیتا مشخص نشده است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...