17
مهر

مصاحبه با مدیر وبلاگ 'انارستان'

مصاحبه با وبلاگ انارستان

در این فصل قصد داریم با وبلاگ هایی که در بعضی از معیارها، شاخص بوده اند، مصاحبه هایی داشته باشیم.

یکی از این معیارها، مطالب منتخب است و در این بخش با وبلاگ انارستان که در نیمه اول سال 98، دارای بیشترین مطلب منتخب (20 عنوان) بوده است، مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه آن را می خوانید. البته وبلاگ دیگری نیز به همین تعداد دارای مطلب منتخب بوده که در فرصت دیگر مصاحبه ای هم با ایشان خواهیم داشت.

مصاحبه با مدیر وبلاگ انارستان

بسم الله الرحمن الرحیم

1- در صورت تمایل خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه زمانی شروع به وبلاگ نویسی کردید؟
سونیا سجادی هستم، متولد 1363 شهرستان بندرانزلی
سطح2 را باافتخار در حوزه کوچکی، مزین به نام فاطمه سلام الله علیها در بندرانزلی گذراندم، و سطح3 را در مرکز تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها رشت
امیدم به این هست که خانم ما را کمک کنند تا به عنوان فضه ای برای ایشان خدمت کنیم.
حدود ده سالی می شود.

 

2- روزانه چقدر برای وبلاگ وقت می‌گذارید؟
خب، متغیر هست! برخی روزها ده دقیقه و گاهی اوقات حدود دو ساعت؛ چون سعی ام بر این بوده که از انتشار مطالب تکرای، شعارزده و سطحی بپرهیزم؛ بنابراین بیشتر مطالب را به اصطلاح کوثرنت و کوثر بلاگ ” به قلم خودم” می نویسم حتی در حد دو خط!

 

3- چطور با کوثربلاگ آشنا شدید و چی شد که شروع به وبلاگ نویسی کردید؟
قبل از کوثر بلاگ در جای دیگری وبلاگ داشتم و بیشتر مطالبم را با درون مایه ی نقد مسیحیت تبشیری منتشر میکردم. در آن زمان، مسئول فرهنگی مان مطالبم را در وبلاگ مدرسه علمیه فاطمیه بندرانزلی منتشر میکردند. یکبار از سوی یکی از هتاکان خارج نشین که اهل بندرانزلی بود، جسارتی به محضر امام هادی علیه السلام شد. خیلی برایم گران آمد. گفتم باید جوابش را بدهم. این شد که نوشتم و اتفاقا مطلب بنده و مدیر مدرسه مان منتخب شد. از آنجا با کوثر بلاگ آشنا شدم و مدتی بعد تصمیم گرفتم کوچ کنم به جائی که احساس میکردم به آن تعلق دارم.

 

4- در وبلاگتان بیشتر چه چیزهایی می نویسید یا علاقه مند هستید بنویسید؟
بیشتر مطالبم درون مایه‌ ی دینی دارند. خب هر طلبه درحد خودش، پیرامون علوم دینی تخصص دارد و هرکجا احساس نیاز کرد که باید حرفی و یا تذکری داده شود، می تواند بنویسد. شاید طلاب به لحاظ معیشت و نوع زندگی جزو عوام جامعه باشند؛ اما اعتقاد بنده بر این است که به لحاظ تفکر و دیدگاه، جزو خواصند و نظراتشان کارگشاست. حالا برخی مثل بنده در سطح پایین! اما همین سطح پایین هم مسلما در جامعه مخاطب تشنه‌ی همسطح خودش را داراست. بنده در نوشتن، سعی ام بر این بوده، هرکجا احساس نیاز کردم که در مساله ای کلام مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام به عنوان راهنما و هادی باید گفته شود، بسم الله گفتم و قلم به دست گرفتم.

 

5- چرا وبلاگ شما بیشترین مطلب منتخب را در شش ماهه سال 98 داشته است؟ اینکه چگونه مطالب بیشتری در بخش منتخب ها توانستید داشته باشید.
خب به اعتقاد بنده، طلاب به جهت دروسی که می خوانند می توانند دارای درک و فهم بالایی باشند؛ و این نقطه قوتی برای تحلیل کردن مسائل و در انتها نوشتن است.
بدوم هیچ اغراقی، بنده هر چه دارم به برکت حوزه علمیه است. شاید بعضی عزیزان بگویند برخی دروس حوزه برای ما کابردی ندارد و در گذران روزمره گی های ما بی تاثیر است! اما طبق فرمایش حضرت آقا، دروس تخصصی حوزه مسلما در تجزیه و تحلیل مطالب ما را مجهز می کنند.

 

6- چه هدفی از وبلاگ نویسی داشتید و فکر می کنید تا چه اندازه به آن رسیده اید؟
قصدم ادای دِینی بود که اکنون با گذشت در حدود یک دهه هنوز هم نتوانستم آنطور که باید میسرش کنم؛ اما همچنان امیدوار به فضل و عنایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستم.

 

7- از بین این همه سرویس وبلاگ نویسی، چرا کوثربلاگ رو انتخاب کردید؟
احساس امنیت و صمیمیت بیشتری دارم در کوثربلاگ.

 

8- آیا غیر از وبلاگ، از شبکه های اجتماعی نیز استفاده می‌کنید؟
خب بله، همسر بنده هم الحمدلله مبلغ دین هستند؛ ایشان کانال تبلیغی دارند که علاوه بر مطالب خودشان، مطالب بنده را هم منتشر میکنند.

 

9- به نظر شما وبلاگ ها در کنار شبکه های اجتماعی تا چه میزان می توانند موثر باشند؟
شاید برخی قایل به مرگ خاموش وبلاگ ها باشند؛ اما بنده کاملا با این نظر مخالفم! اگر کسی حرفی برای گفتن داشته باشد، مخاطب برای شنیدن و خواندن آن، همت رفتن به قله ی قاف را دارد؛ چه رسد به نشستن و کلیک کردن چند دکمه ی ساده!
بنظرم وبلاگ ها رسمیت بیشتری دارند نسبت به کانال ها و… .

 

10- چرا شما وبلاگ را برای انتشار نظرات و دیدگاه‌هایتان انتخاب کردید؟
اینکه به خودم اثبات کنم اگر بخواهی می شود؛ در حدود ده سال پیش به دنبال بی مهری و کم توجهی برخی مسئولین به استعدادهای برخی طلاب، تصمیم گرفتم خودم آن شاخه ی باریک و تکیه گاه باشم برای نهال درونم. گفتم نوشتن از ما برکت از خدا! برخی طلاب عزیز هستند که می گویند نباید اسممان را در انتهای مطالب تولیدی خودمان بنویسم که بحث ریا پیش نیاید! البته این نظر، به عنوان یک نظر شخصی قابل احترام است؛ اما اینکه به دیگران بخواهیم تحمیلش کنیم کاملا نادرست است. بالاخره حوزه علمیه خواهران باید در بین مردم شناخته شود. در بحث امر به معروف و نهی از منکر هم، قلم، زبان فرد است و فضای مجازی و هزاران هزار مخاطبش، زمینه ای مناسب برای شنواندن هیهات منا الذله ها.

 

11- فکر می کنید در وبلاگ نویسی چه چیزی باعث جذب مخاطب می‌شود؟
اینکه از نوشتن خسته نشویم و مستمرا هر روز به وبلاگ سر بزنیم! محیط وبلاگ دقیقا حال و هوای اتاق شخصی فرد را دارد؛ این اتاق با وجود شما رسمیت پیدا میکند. به مخاطبین وبلاگ باید احترام گذاشت و برای پاسخگوئی به نظراتشان وقت گذاشت. متاسفانه گاهی اوقات برخی از ما فعالان مجازی فقط در حد رفع تکلیف جواب نظرات را می دهیم که مسلما مخاطب این مساله را متوجه می شود!
مستند بودن مطالب خیلی اهمیت دارد. بعضی وبلاگ ها را دیدم صرفا برای بالارفتن آمار، تکیه می کنند بر انتشار مطالب تکراری و کپی شده و بعضا بی محتوا که بنظرم این در شان کوثربلاگ و طلاب نیست.

 

12- به نظر شما رسالت فعالان حوزوی در فضای مجازی چیست؟
فرمود در خانه اگر کس است یک حرف بس است! همان فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله ختم کلام است. اینکه باید حضور داشت به اندازه، و موثر بود.

 

13- چند تجربه موفق شما در وبلاگ نویسی چه بوده؟
اینکه دوستان طلبه خوبی پیدا کردم؛ گاهی اوقات شرایط روحی و اجتماعی فرد طوری هست که احساس نیاز به درد دل کردن با یک همفکر و هم صنف از جنس خودش دارد و خب الحمدلله کوثرنت و کوثربلاگ این مکان را فراهم کرده است.
مورد بعد دیدار حضوری دوستان هست؛ تجربه جالب و شیرینی هست وقتی یک دوست طلبه را که سالهاست بصورت مجازی میشناسی در حوزه یا دوره های مرکز از نزدیک ببینی. یادم هست یک مطلبی را از کم کاری برخی مسئولین تبلیغی و مشکلات زندگی تبلیغی که متوجه همسران و فرزندان طلاب آقا می شود نوشته بودم؛ یکی از دوستان کوثربلاگ در خصوصی برایم پیام گذاشته بود «اگر مشکل و کم و کسری و گرفتاری مالی هست خوشحال میشوم در خدمتت باشم!» البته از ایشان تشکر کردم و گفتم الحمدلله مشکلی نیست؛ ولی اینکه یک طلبه فقط صرف آشنائی چند ساله در شبکه بدون اینکه همدیگر را دیده باشیم اینقدر احساس صمیمیت بکند خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.
خب انتخاب مطالب منتخب هم حس خوبی به نویسنده می دهد و انگیزه نوشتن را ناخودآگاه بیشتر میکند.

 

14- به نظر شما یک وبلاگ موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
مطالب کوتاه و تولیدی بر ای مخاطب امروز جذاب است! اینکه شما بخواهید ترکیبی از کلام نو با ادبیاتی متفاوت را به مخاطب عرضه کنید مسلما موفق خواهید بود. عکسهای تولیدی هم همین حکم را دارند. برای خود بنده به عنوان یکی از مخاطبین پروپا قرص مطالب تولیدی، اگر نویسنده از عکس های تکراری- ولو جذاب و چشمگیر هم باشد- بخواهد استفاده کند، متاسفانه دیگر مطلبش جذابیت چندانی برایم ندارد! عکس ها در انتقال حس، گوی سبقت را از کلمات گرفته اند.

 

15- حرف آخر…
طلاب خواهر قلم های توانمندی دارند؛ با قلمه زدن و تزریق کردن معارف دینی در رگ کلمات، مسلما پیشرفت های چشمگیری نصیب حوزه های علمیه خواهران خواهد شد. خداوند متعال توفیق اخلاص در تبلیغ های گفتاری و نوشتاری به ما عنایت کنند ان شاءالله.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(7)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
7 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

احسنت به عوامل اجرایی وبلاگ و احسنت به خانم سجادی

1398/07/28 @ 08:39
نظر از: محمد [بازدید کننده] 
محمد
5 stars

با سلام
دوست گرامی اگر مایل به تبادل لینک با بنده هستین لطفا وبلاگ منو با نام کسب درآمد از اینترنت لینک کنید سپس اطلاع بدین تا شما رو لینک کنم.
موفق باشید
miliyooner.mihanblog.com

1398/07/22 @ 05:03
نظر از: حسنا [عضو] 

سلام.
چه طرح جالبی!
الان این طرح سال به ساله؟ماه به ماه؟یا هر هفته؟:)
در کنارش بپرسین وبلاگشون رو از چه سالی شروع کردند؟(این وبلاگشون رو)
خیلی ممنون

1398/07/21 @ 12:35
پاسخ از: امور اجرایی کوثر بلاگ [عضو] 

سلام
در زمان های مختلف و کوتاه سعی داریم با افراد شاخص مختلف ان شاالله مصاحبه داشته باشیم.

1398/07/21 @ 13:36
نظر از:  
5 stars

سلام دوست عزیز
موفق باشین
راهتونو ادامه بدین با قوت واقتدار

1398/07/21 @ 12:20
نظر از: ترنم [عضو] 
5 stars

سلام دوست عزیز
ان شا الله موفقیت های بیشری از شما ببینیم

1398/07/20 @ 21:48
نظر از: ... [عضو]
...
5 stars

سلام خانم سجادی. موفق باشی

1398/07/18 @ 18:32
نظر از: یا دلیل المتحیرین [عضو] 

سلام و عرض ادب
فوق العاده
سوال 10 و جواب ناب ایشان: تصمیم گرفتم خودم آن شاخه ی باریک و تکیه گاه باشم برای نهال درونم

موفق باشید و مانا

1398/07/17 @ 21:05
نظر از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام
چقدر خوب که این طرح دوباره راه انداختید
خوبه که دوستان افکارشان وایده هایشان را در این مصاحبه ها بیان کنند
موفق باشید.

1398/07/17 @ 11:28
پاسخ از: امور اجرایی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و تشکر
در مورد سوالات مصاحبه ها اگر پیشنهادی دارید بفرمائید.

1398/07/17 @ 12:02
نظر از: یا کاشف الکروب [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام موفق باشید ان شاء الله در برنامه های پیش رو التماس دعا

1398/07/17 @ 10:08


فرم در حال بارگذاری ...