29
آذر

جای خالی اندیشه «شهید آوینی» در فضای مجازی کاملا محسوس است

به اعتقاد مدیر وبلاگ نگارستان، در عرصه فضای مجازی جالی خالی اندیشه‌های افرادی همچون سیدمرتضی آوینی که فلسفه و مبانی نظری دنیای سایبر را بشناسند، کاملاً مشهود است.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، مصطفی آجرلو، روزنامه‌نگار و مدیر وبلاگ نگارستان، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب افزود: از شهید بزرگوار سیدمرتضی آوینی در حوزه مبانی نظری هنر، از جمله سینما و موسیقی مکتوبات گران‌قدری به‌جا مانده است و این نشان از یک دغدغه عمیق فلسفی در ذهن ایشان دارد ولی متأسفانه جای خالی اندیشه‌های افرادی مثل ایشان در حوزه اینترنت و فضای مجازی هنوز پر نشده است.

وی بیان کرد: منظورم از این جمله این نیست که اگر ما وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی درست کنیم و گوشه این وبلاگ عکس شهید آوینی یا شهیدی مانند زین‌الدین را بگذاریم و نهایتاً یک جمله یا صوت ایشان را در آن قرار دهیم آنگاه مشکل حل می شود، بلکه به نظر می‌رسد، مسئله اصلی نبود بینش فلسفی در شناخت ماهیت اجزای فضای مجازی اعم از وبلاگ، وب سایت خبری، لینکستان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها و … با توجه به مبانی اندیشه‌ای انقلاب اسلامی است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: این‌که در مقابل فیس‌بوک و یوتویوب و شبکه‌های دست چندم ضد انقلاب، ما نیز سایت‌هایی درست کنیم که تفاوت آن‌ها در نام‌گذاری آن‌ها باشد، هیچ دردی از ما را دوا نمی‌کند، بلکه باید در اندیشه انقلاب اسلامی، محصولات و مشهورات دنیای مجازی بازتعریف و به نوعی بازشناسی شوند.

مدیر وبلاگ نگارستان گفت: آنچه در دنیای غرب به‌عنوان شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، محصول نوع زندگی و تمدن غربی‌ها و نتیجه فراگیر شدن آن نیز، تحقق اهداف پیامبران اجتماعی آن‌ها است.

آجرلو اظهار کرد: مشغول‌سازی افراد به وبگردی و حضور در اینترنت برای مدت طولانی بدون هیچ‌گونه نتیجه فرهنگی و آموزشی با استفاده از تحریک تمایلات اعم از حس کنجکاوی و سایر مواردی که در روانشناسی کابردی رسانه منجر به فشار انگشت سبابه روی «دکمه سمت چپ موس» برای ادامه حضور در اینترنت شود از جمله رموز مدیریت اینترنت در دنیای غرب است، در صورتی که در دیدگاه انقلاب اسلامی، تمرکز بر بیداری و هشیاری ملت‌ها است و اساساً هیچ سنخیتی با خواب‌آلوده کردن جوانان و مشغول‌سازی آن‌ها به سرگرمی‌های بلندمدت، لهوی و صدمه‌زننده ندارد.

وی بیان کرد: مرتضی آوینی در مقاله ماندگار و ارزشمند انفجار اطلاعات می‌نویسد: «غرب ذاتی پارادوکسیکال دارد و این پارادوکس‌های پایانه‌ای، سرنوشت محتومی هستند که تمدن امروز به سوی آن راه می‌سپرده است…»

انفجار اطلاعات از همین ترمینال‌هایی است که تناقض نهفته در باطن تمدن امروز را آشکار خواهد کرد. وقتی حصارهای اطلاعاتی فرو بریزد مردم جهان خواهند دید که این دژ ظاهراً مستحکم بنیان‌هایی بسیار پوسیده دارد که به تلنگری فرو خواهد ریخت. قدرت غرب، قدرتی بنیان گرفته بر جهل است و آگاهی‌های جمعی که انقلاب زا هستند به یک‌باره روی می‌آورند.

آجرلو تأکید کرد: از همین تمدن بنیان گرفته بر جهل نیز می‌توان در مسیر آگاهی‌بخشی و هشیارسازی و تقویت ایمان قلبی مردم استفاده کرد که همه این‌ها نیازمند حصول یک شناخت دقیق و نیاز تسلط بر تکنیک‌های مدیریت بر عرصه رسانه است.

این کارشناس امور رسانه، شکل‌گیری هزاران وبلاگ و حضور صدها هزار بسیجی در دنیای اینترنت برای پاسداری از انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر را از برکات فتنه ۸۸ برشمرد و گفت: برای اجزای این‌گونه فعالیت‌ها نیز باید تعریف فلسفی دقیق متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشیم و از این ظرفیت بالای ایجاد شده را با بهره‌گیری از مدیریت قوی برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

وی با اشاره به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: حضرت امام خامنه‌ای تأکید دارند که در مواردی این‌چنینی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نکند و نیز به عمق شعارهای انقلابی که حرف اصلی مردم ایران است، توجه شود که به طور قطع توجه به این نکته همچنین در فضای مجازی می‌تواند کار را به سمت تولید محتوای ارزشمند و تأثیر گذارد جهت‌دهی کند.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...