26
آبان

کتاب «تحلیل محتوای وبلاگ‌های دینی در ایران» منتشر شد

کتاب “تحلیل محتوای وبلاگ‌های دینی در ایران” به همت امیدعلی مسعودی در ۲۰۰ صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از پایگاه اینترنتی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، امیدعلی مسعودی، مجری طرح، در مورد ضرورت انتشار این کتاب گفت: این پژوهش با توجه به استفاده روزافزون از فن‌آوری‌های جدید ارتباطی و افزایش استفاده از اینترنت و بهره‌برداری از وبلاگ‌ها در تعاملات اجتماعی به ویژه اهمیتی که وبلاگ‌های دینی در جامعه اسلامی ایران دارند، انجام شده است و هدف آن، شناخت نوع مطالبی بود که در وبلاگ‌های دینی منتشر می‌شوند.

وی درباره شیوه مطالعه و تحلیل در این پژوهش تصریح کرد: تلاش شده است با شناخت محتوای مطالب، ساختار، سبک و شیوه‌های ارائه به این پرسش‌هایی مانند چه نوع مطالبی در وبلاگ‌های دینی ایرانی منتشر می‌شوند، عمده‌ترین مطالب در کدام عرصه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ادبی هستند و از چه ابزارهایی برای پیوند با مخاطبان بهره می‌برند پاسخ داده شود.

وی افزود: برای بررسی و ارزیابی شخصیت وبلاگ‌نویس‌ها از مدل ارزشی “شوارتز” و “بیلیسکی” که با تکیه بر یافته‌های تجربی و ملاحظات مفهومی و انجام بررسی‌هایی در ۲۴ کشور به ۱۰ گونه ارزشی رسیده‌اند استفاده شد، این ارزش‌ها عبارتند از قدرت‌گرایی، موفقیت، لذت‌طلبی، برانگیختگی، خوداتکایی، جهان‌گرایی، خیرخواهی، سنت‌گرایی، هم‌نوایی و امنیت‌گرایی؛ این ده گونه ارزشی که بنا به نظر “شوارتز” اولویت ارزشی افراد در فرهنگ‌های مختلف را تشکیل می‌دهند با ۵۷ گونه ارزشی خردتر مشخص می‌شوند.

این استاد دانشگاه و محقق حوزه ارتباطات درباره نحوه انتخاب وبلاگ‌ها برای تحلیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر به استناد آمار ارائه شده، دو میلیون وبلاگ در کشور ثبت شده است که فقط حدود ۴۰۰ هزار آن‌ها فعالند. از این میان جامعه آماری حدود ۴۰ هزار وبلاگ دینی هستند. با استفاده از شیوه نمونه‌گیری گلوله برفی تار عنکبوتی (Snowball spidering sampling) تعداد نمونه تقریبی ۳۸۲ تعیین شد که به دلیل کاهش لینک‌ها وعدم به‌روزرسانی و فیلترینگ وبلاگ‌ها به ۲۷۸ نمونه رسیدیم.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...