20
مهر

بالاترین میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی ایرانیان هستند

نشست شبکه های اجتماعی و کتاب در نمایشگاه دیجیتال برگزار شد

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، این نشست عصر روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در سالن نشست های نمایشگاه دیچیتال در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به طول انجامید سخنرانان به بررسی تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی در استفاده از کتاب پرداختند.

ناچاریم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم

دکتر مسعود کوثری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در رشته ارتباطات اولین سخنران این نشست بود.

کوثری در مورد شبکه‌های اجتماعی گفت: ما در حال حاضر ناچاریم از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. در زمان گذشته این شبکه‌ها به شکل‌های دیگری در مناطق کوچکتر وجود داشت اما در کلان‌ شهر‌ها کارایی خود را از دست داد.

وی با اشاره به این که هر نسلی برای خود نوع خاصی از روابط اجتماعی را دارند، به دو نسل yو z اشاره کرده و افزود: این ها دو نسلی هستند که در جامعه ای زندگی کردند که جزئی از آن را شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل می دهد. نسل y در ایران شامل متولدین سال ۷۰ به بعد و نسل z را متولدین ۷۵ به بعد را تشکیل می دهند. و بسیاری از تحولات فرهنگی حال و آینده جامعه ما متغلق به این گروه ها است.

این استاد دانشگاه در ادامه با عنوان این سوال که در حوزه کتاب و کتابخوانی چه توقعی می توان از شبکه های اجتماعی داشته باشیم، اظهار داشت: خواندن کتاب توسط این شبکه ها متحول شده است. بسیاری از کتابهای تولیدی به دلیل عدم توزیع مناسب در اختیار همه مخاطبان و علاقمندان آن قرار نمی گیرد و تنها عده محدودی از آن بهره مند می شوند. دو نسل y و z ، نسل کتاب نیست و بیشتر اطلاعات خود را از طریق اینترنت بدست می آورند و همین امر باعث ایجاد شکاف میان نسل های مختلف است.

کوثری افزود: بیشتر افراد متعلق به این دو نسل اسیر شبکه های اجتماعی هستند و ما می توانیم با برنامه درست از این مساله به خوبی استفاده کنیم. با قرار دادن کتابها در ریدر شیپ ها میزان مطالعه و آگاهی از مطالب آن را در میان این دو نسل افزایش دهیم و به این وسیله گردش اطلاعات و سرعت ادبیات خلاقی و نوشتاری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که شبکه های محلی در دنیای واقعی تنها می تواند عده محدودی از افراد را در خود جای دهد و متوسط آن به ۵ نفر هم نمی رسد، گفت: شبکه های اجتماعی مخصوصا پربازدیدکننده ترین آنها حداقل تعدادی را که پوشش می دهد ۳۰ نفر است و چون این شبکه ها مانند زنجیر به یکدیگر وصل می شوند پس میزان این مخاطبین افزایش می یابد. در نتیجه می توان افراد بیشتری را از آن بهره مند سازیم.

کوثری با بیان این که دیگر در حال حاضر ما web2 دیگر سرو کار نداریم و به زودی نسل جدیدی به نام web3و web4 به بازار می آیند، اظهار داشت: با توجه به این مساله فیلتر کردن شبکه های اجتماعی فایده ای نخواهد داشت چرا که شبکه های جدید اجتماعی که نسبت به گذشتگان خود قویتر هستند، پا به عرصه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تقسیم بندی شبکه های اجتماعی به دو گروه پر بازدیدکننده ها همانند سکند لایف و کم بازدیدکننده های آنها مانند ویکی پدیاها، عنوان داشت: جامعه جدید یک بخشی از شبکه های اجتماعی است که بدون این شبکه ها غیر ممکن است و ما حق استفاده از این شبکه ها را داریم.

بالاترین میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی ایرانیان هستند

در ادامه نشست دکتر منصور ساعی عضور هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی به بررسی تاریخی وضعیت نسل های جمعیت و توجه هر نسل به مطبوعات خاص زمان خویش پرداخت و گفت: نسل z و y دو نسلی هستند که با شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک روبرو می باشند و از آن استفاده می کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده بالاترین میزان کاربران این شبکه های اجتماعی ایرانیان هستند. و در حقیقت این فضاها به عرصه ای برای حضور فعال این دو نسل تبدیل شده است.

ساعی همچنین گفت که در بسیاری از کشورهای غربی رسانه های جدید به همراه رسانه های مکتوب قابل استفاده و هیچ کدام دیگری را منسوخ نکرده است.

وی در ادامه وضعیت انتقالی اطلاعات و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی برای کتاب چنین گفت: سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه ها بسار بالا است و افراد در این شبکه ها می توانند هم بخوانند و هم می توانند نظرات خود را عنوان نمایند.  در کنار این فرصت نباید تهدیدات این شبکه ها که ایجاد مشکل در رسانه های مکتوب، فیلتر کردن این شبکه ها و در نهایت فقدان یک سیاست جامع برای بهره گیری از  آنها می باشد، غافل ماند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی مشکلی برای کتابخوانی ایجاد نمی‌کند

دکتر ضیائی پرور مدرس دانشگاه، سخنران دیگر این نشست بود، به بررسی ابزار و وسایلی که شبکه های اجتماعی در اختیار کتاب قرار می دهد سخنرانی کرد و چنین گفت: کتاب یک ابزاری برای ارائه داده ها و اندیشه هاست و حضور شبکه های اجتماعی نه تنها مشکلی برای کتاب ایجاد نمی کند بلکه به بالابردن سرانه مطالعه و تولید و نشر و ایجاد ورژن های جدید از آن کمک می کند. با وجود مطالب کتاب در این شبکه ها کاربران که این مطالب را مطالعه می کنند جز خوانندگان مکتوب بشمار می آیند.

وی با بیان تشکیل کتابخانه های دیجیتالی و تاثیر آن در مطالعه گفت: ایران در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو است چرا که این نوع کتابخانه ها در ایران تنها امکان سرچ را برای کاربران فراهم می نماید در حالیکه اکثر کاربران می خواهند اطلاع کامل تری نسبت به آن چه که مطالعه می کنند بدست بیاورند، ولی این امکان در کتاب خانه های دیجیتال ما وجود ندارد.

ضیائی پرور با اشاره به وجود کتاب های زیر زمینی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی امکان مطالعه و در دسترس قرار گرفتن این کتاب ها را نیز فراهم می کند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که نحوه تقسیم کتاب در شهر های ما با محدودیت هایی روبرو است، گفت: این شبکه ها می توانند امکان مطالعه کتابهای محدود را برای جمع زیادی از کاربران و مطالعه کنندگان فراهم نمایند. و به دنبال این مطالعه فرصت های رشد و توانایی علمی بین نخبه گان و دانشمندان را ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که در این فضا ما با دو مشکل ترجمه و کپی رایت مواجه هستیم چنین توضیح داد: در بحث کپی رایت ما با یک بهم ریختگی و آشفتگی در این فضا مواجه هستیم و کسی که در این فضا محتوا تولید می کند دیگر صاحب آن نیست. درباره ترجمه ، امروزه در دنیای مجازی سایتهای ترجمه حضور دارد که می توان آن را انقلاب ترجمه نام نهاد که با وجود این سایتها که به صورت آنلاین ترجمه انجام می دهند دیگر به راحتی مطالب ترجمه می شود و دغدغه جستجو و یادیگیری مطالب ترجمه شده را ایجاد می نماید.

ضیائی پرور در انتها چنین گفت: در مجموع رسانه های اجتماعی و فضای وب ، فضای مطبوعاتیی را برای تولید محتوا و کتاب در این فضا فراهم نموده است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...