4
آبان

جدال وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ ۳دیدگاه متفاوت

 

تقابل وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که چندی است صاحب‌نظران و فعالان فضای مجازی را درگیر کرده است. در این گزارش می‌توانید نظر مدیران ۳سرویس دهنده برتر وبلاگستان فارسی، یعنی بلاگفا، بلاگ اسکای و پارسی بلاگ را پیرامون این موضوع بخوانید.

وبلاگ، انعکاس افکار جامعه در دنیای مجازی است

به گزارش «وبلاگ نیوز» “علیرضا شیرازی” مدیر سایت بلاگفا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ایرانی‌ها زودتر از بسیاری کشورهای آسیایی، وبلاگ‌نویسی را تجربه کردند و تولید محتوایشان نیز به نسبت بالاست اما در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت کشور ما به نسبت کشورهای دیگر افزایش نیافته و درصد رشد کاربران اینترنتی در کشورهای دیگر بالاتر است.

وی افزود: همین موضوع باعث شده تعداد وبلاگ نویسان کشورهای دیگر از کشور ما بیشتر شود.

شیرازی در ادامه با بیان “هنگامی که وبلاگ‌نویسی در ایران رایج شد کارکرد‌های متنوعی داشت” خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی این کارکرد‌ها و امکانات را ایجاد کرده‌اند و همین موضوع باعث شده کاربران، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ نویسی ترجیح دهند.

مدیر سایت بلاگفا ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا بدون تولید محتوا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شیرازی همچنین با بیان اینکه وبلاگ نویسی جایگاه اصلی خود را حفظ کرده است، اظهار کرد: افراد بسیاری هستند که وبلاگ نویسی و انتشار محتوا در وبلاگ را به شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند و دلیل اصلی آن، این است که اگر در شبکه‌های اجتماعی محتوایی تولید شود از طریق موتور‌های جستجو نمی‌توان به آن‌ها دست یافت.

وی در ادامه با اشاره به موضوع فیلترینگ برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل موضوع فیلترینگ، تعداد زیادی از وبلاگ‌نویسان علاقه‌ خود را به وبلاگ‌نویسی از دست دادند و تولید محتوای اجتماعی کاهش یافت.

مدیر سایت بلاگفا با بیان اینکه در گذشته وبلاگ‌ها انعکاس افکار جامعه در دنیای مجازی بودند، گفت: این روز‌ها به خاطر موضوع فیلترینگ نقش وبلا‌گ‌ها در این زمینه کم‌رنگ‌تر شده است و افراد دست به خود سانسوری می زنند.

ورود شبکه‌های اجتماعی باعث کمرنگ شدن وبلاگ‌نویسی شده است

مدیر سایت بلاگ‌اسکای گفت: اگرچه با ورود شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسی کمرنگ‌تر شده است اما هنوز بسیاری افراد برای انتشار مطالب خود، ‌آن را به شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند.

مسعود چنگیزی تصریح کرد: نوع کاربری شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای است که افراد می‌توانند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کند و همین باعث جذاب‌تر شدن این شبکه‌ها می‌شود چراکه در شبکه‌های وبلاگی این وظیفه خود فرد است تا خوانند خود را پیدا و جذب کند.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی در حقیقت در دل خود وبلاگ‌نویسی نیز دارند. البته استقلالی که سرویس‌های وبلاگ‌نویسی برای کاربر ایجاد می‌کنند در هیچ شبکه اجتماعی دیده نمی‌شود؛ در شبکه‌های اجتماعی بیشتر روی به اشتراک گذاشتن مطالب تاکید شده است تا استقبال کاربر.

چنگیزی همچنین با بیان این‌که “در حال حاضر وبلاگ‌نویسی به سمت تخصصی شدن و تولید محتوای کاملا حرفه‌ای پیش می‌رود” خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب موجود در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربر تولید نمی‌شود و بسیاری اوقات کاربر شبکه اجتماعی مطلب خود را از وبلاگی برداشته است.

مدیر بلاگ‌اسکای در ادامه به بیان برخی محاسن وبلاگ نویسی اشاره و اظهار کرد: وبلاگ نویسی نقش پر رنگی در تولید محتوای فارسی شبکه اینترنت داشته است و اکثر محتوای فارسی توسط وبلاگ‌ها تولید می‌شود؛‌ همچنین از مزیت وبلاگ‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که موتورهای جست‌وجو صفحات وبلاگ‌ها را راحت‌تر پیدا می‌کنند.

چنگیزی افزود: مزیت دیگر وبلاگ‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که کاربران وبلاگ می‌توانند ظاهر و قالب صفحات خود را تغییر دهند اما در اکثر شبکه‌های اجتماعی چنین چیزی وجود ندارد.

وی به قابل استناد نبودن مطالب وبلاگ‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد نمی‌توانند به مطالب داخل وبلاگ‌ها اعتماد کنند چرا که ضمانتی برای این مطالب وجود ندارد.

بسیاری از کاربران، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ‌نویسی ترجیح می‌دهند

مدیر پارسی بلاگ گفت: در گذشته افراد صاحب‌نظر برای انتشار مطالب خود باید وارد حوزه روزنامه‌نگاری یا انتشار کتاب می‌شدند؛ اما با پدید آمدن وبلاگستان‌ها، شرایط بهتری برای افراد صاحب‌نظر به وجود آمد و توانستند بدون طی کردن پروسه‌ای خاص، افکار و مطالب خود را به‌صورت رایگان و مستقل در شبکه‌ اینترنت قرار دهند و به صورت مستقیم با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنند.

محمدرضا فخری اشاره به دوره‌های متعددی که وبلاگ‌نویسی پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: در سال‌های اولیه ورود وبلاگ به ایران، برخی، از وبلاگ برای کارهای مجرمانه استفاده می‌کردند و مسائل قضایی مربوط به آن موجب شده بود مردم نگاه مناسبی به آن نداشته باشند اما با گذشت زمان و جذب افراد دارای انگیزه‌های دینی و فرهنگی به وبلاگستان، این دیدگاه بهبود یافت.

وی افزود: در دوره‌های اخیر شاهد روند رو به بهبودی بوده‌ایم اما از حیث حجم تولیدی مطالب، با رکود مواجه‌ایم و رونق سابق وجود ندارد.

مدیر سایت پارسی بلاگ در ادامه با بیان اینکه “بسیاری از کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ نویسی ترجیح می‌دهند” خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی به خاطر حالت آنلاین و تعاملات سریع‌تر، برای کاربران جذاب‌تر است. همچنین جدیتی که در پست وبلاگی وجود دارد، در شبکه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود و افراد با وسواس و دقت کمتری می‌توانند مطالب خود را به اشتراک بگذارند. چنین شرایط باعث شده تعداد زیادی از کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ نویسی ترجیح دهند.

مدیر پارسی بلاگ در پایان با اشاره به اینکه وبلاگ‌ها قابلیت استناد حقوقی و قانونی ندارند و کنترل مناسبی روی آنها نیست، اظهار کرد: اگر وبلاگ‌نویسان در چارچوب قوانین رسمی کشور فعالیت کنند و از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی استفاده نمایند مانع خاصی سر راه‌شان وجود ندارد اما ارائه افکار و ایده‌های سیاسی و اجتماعی که با قوانین کشور همخوانی نداشته باشد ممکن است موجب فیلتر شدن آنها شود.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...