20
مهر

استفاده از دیواره آتش یا فایروال و آنتی ویروس مناسب گام اول در افزایش امنیت در فضای مجازی است

استفاده از دیواره آتش یا فایروال‌های نرم‌افزاری و همچنین آنتی ویروس مناسب می‌تواند رایانه‌ها یا گوشی‌های هوشمند را از صدمات‌، خسارات و حملات تا حدودی امن نماید.

 

سرهنگ محسن محمودي در هفته ناجا در مصاحبه با شبکه سهند اظهار کرد: امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه با فضای مجازی سر و کار داشته و برای تسریع در انجام امورات روزمره از این فضا استفاده می‌کنیم که باید نسبت به ایجاد امنیت در این فضا اقدامات لازم و کافی را انجام دهیم تا در دام سوء استفاده کنندگان و کلاهبردان این فضا گرفتار نشویم.

وی اول گام افزایش امنیت در فضای مجازی را استفاده از دیواره آتش یا فایروال و آنتی ویروس مناسب عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم فایروال را با زبان عمومی و قابل فهم برای همه توضیح دهیم این است که اگر فایروال را شبیه مجتمع مسکونی در نظر بگیریم که در آن نگهبانی وجود دارد که اعضای مجتمع را می‌شناسد و هر کسی که وارد این مجتمع می‌شود به لیست نگاه می‌کند که اسم آن در لیست وجود دارد یا نه، سپس اجازه ورود می‌دهد یعنی به عنوان گیت ورودی مجتمع عمل می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در فایروال هم همین اتفاق می‌افتد و به هر برنامه‌ای اجازه نمیدهد که بدون اطلاع کاربر یا بدون احراز هویت آن برنامه وارد سیستم رایانه‌ای شود و این میتواند صدمات، خسارات و حملات را تا حدودی کاهش دهد.

سرهنگ محمودی یکی دیگر از بسترهای وقوع جرائم مالی در فضای مجازی را درگاه‌های جعلی یا همان فیشینگ در هنگام خریدهای آنلاین دانست و تاکید کرد: افراد سودجو از ناآگاهی کاربران در فضای مجازی سوء استفاده نموده و سعی در کلاهبرداری‌های اینترنتی از آنها از طریق جرائمی مانند فیشینگ یا فارمینگ که به اصطلاح به آن صفحات جعلی نیز گفته می‌شود را دارند.

وی در ادامه به کاربران توصیه کرد: هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حتما از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خرید کنند و مراقب باشند هنگام پرداخت وجه خریداری شده به سایت‌های جعلی ارجاع داده نشوند.

رئیس پلیس فتای استان آذربایجان شرقی گفت: راه تشخیص سایت‌های فیشینگ در قسمت URL سایت کاملا واضح می‌باشد و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد و از کلیدهای مجازی هنگام درج اطلاعات رمز اول و دوم و … استفاده کنند.

وی بهترین راه حفظ خود در فضای مجازی را امر به معروف و نهی از منکر دانسته و اظهار کرد: کاربران این فضا باید بعضی از محتوای مجرمانه و ضد ارزشی که در این فضا وجود دارد را خود پاک سازی نمایند و به همدیگر نیز در گروه‌ها توصیه کنیم که این کار راگسترش دهند و اگر توصیه ما با زبانی خوش، با استدلال، دلیل و با آرامش انجام شود و اگر اثرگذار و کارساز نبود از این گروهها خارج شویم و همچنین رفتار خود کنترلی و خود مراقبتی را در این فضا سر لوحه خود قرار داده و واقعاً به سایت‌ها و کانال‌هایی که در افکار و ارزش‌ها و … تاثیر منفی می‌گذارند مراجعه نکنیم.

رئیس پليس فتا آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: کاربران باید بدانند که در فضای مجازی نیز خداوند نظاره‌گر آنها بوده و قطعاً در خلوت‌های خود نیز وقتی که وارد فضای مجازی یا شبکههای اجتماعی میشوند مراقب باشند که حقوق افراد و حریم خصوصی دیگران را نقض نکنند و همچنین هنگام تولید داده‌ها خود مراقبتی را رعایت نمایند تا مرتکب خلاف و گناه نشوند.

وی در پایان گفت: در صورت بروز مشکلات در فضاي سايبري، پليس فتا آمادگي مقابله با جرائم رايانه‌اي را دارد و از عموم مردم درخواست داريم در صورت مواجهه با جرائم رايانه‌ای مراتب را سريعاً به وب سايت پليس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

سلام و احترام
عاقبت بخیر باشید
اگر منظور ادرس www.cyberpolice.ir است، بررسی شد مشکلی ندارد.
موفق باشید.

1396/07/24 @ 14:24
پاسخ از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام
خانم جمالی،خسته نباشین
البته مشکلی بود ولی برطرف شد

1396/07/24 @ 20:02
نظر از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام وخسته نباشید
با تشکر از اطلاعات خوبی که ارائه دادید
فقط وقتی روی ادرسی که نوشتید کلیک میشود هیچ صفحه ای باز نمیشود

1396/07/23 @ 12:11


فرم در حال بارگذاری ...