5
مرداد

برگزاری نشست تخصصی ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

نهمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی طلبه و فضای مجازی، با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان در شهر اصفهان برگزار شد.
این نشست با موضوع “ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی” و با حضور حجت الاسلام والمسلمین قطبی ویژه اساتید اخلاق استان اصفهان برگزار شد.
هدف از برگزاری این نشست، مهارت افزایی اساتید اخلاق در حوزه اخلاق فضای مجازی بود که در این جلسه 3 ساعته حجت الاسلام قطبی ابتدا به مباحث ادراکی و مفهومی فضای مجازی، مقایسه مفاهیم روستا، شهر و فضای مجازی و منطق مواجهه با این فضا پرداختند.
وی به مفهوم “یادگیرندگی” اشاره کرد و افزود: با همت یادگیری خود، حتی ضعف در قدرت یادگیری را می توان جبران کرد و نهایتاً ضریب یادگیری خود را بالا ببریم تا از نوجوانان و جوانانی که همه زیست آن ها، فضای مجازی است جلوتر باشیم.


وی در ادامه ضمن بیان تفاوت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، آرایش فضای مجازی را معرفی و تشریح کرد:
1- پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی (مفاهیم و ویژگی های)
2- ویکی ها (دانشنامه های آزاد)
3- موتورهای جستجو و منطق عملکرد آن ها
4- مپ ها (نقشه)
5- بازی ها (آنلاین، آفلاین)
6- مارکت ها (فروشگاه ها)
7- اپ ها (نرم افزارهای موبایلی)
ایشان در ادامه به اهمیت و قدرت سناریوسازی در تولید محتوا، ظرفیت های فضای مجازی در گسترش اخلاق و معارف اسلامی، شیوه های انتقال پیام در فضای مجازی (نمادها و نشانه ها، محتوای متنی و مدیا، اغراض پنهان و انتقال غیرمستقیم) را در این جلسه تشریح کردند.
اصول و مباحث اخلاقی را باید با سناریو در فضای مجازی معرفی و ترویج کنیم. فضای مجازی یک فضای معنا گرا است. ارائه مطالب مستقیم آرام آرام به سمت انتقال به صورت غیر مستقیم رفته است. استفاده از ظرفیت دلالت ها، نماد، نشانه یا علامت می تواند برش مفهومی بزرگی را به مخاطب منتقل کند.
در کارهای اخلافی و فرهنگی باید از ظرفیت نشانه ها، دلالت ها و نمادها استفاده کنیم. گاهی با یک نظام دلالی و نشانه شناسی می توانیم این کار را عمیق تر انجام دهیم.
کارهایی که اغراض پنهان دارند، طول اثرگذاری و طول ماندگاری بیشتری دارند و مخاطب نسبت به موضوع گارد نمی گیرد.
در پایان بخش اول این جلسه، ظرفیت های پیام رسان ها برای گسترش مفاهیم اخلاقی مورد بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان قرار گرفت.
در بخش دوم جلسه دسته بندی مربوط به اپلیکیشن ها و ظرفیت های آن ها در حوزه اخلاق و معارف بیان شد و آن ها را اصطلاحاً به “هفت دست” تقسیم بندی کردند:
1- دستیارها (سندنگار، آلبوم، درایو و …)
2- دست ورزها: اپ هایی که به شما امکان تمرین و تکرار می دهند. مثل نرم افزارهای تمرین و آموزش خوشنویسی، حفظ و تلاوت قرآن و …
3- دست آوردها: مانند اپ های مجموعه کتاب ها
4- دست افزارها: مانند ویجت ها (ماشین حساب، تقویم، آب و هوا، نقشه ها و …)
5- دست آموزها: اپ هایی که قابلیت شخصی سازی دارند و شما آن را شخصی سازی می کنید. مانند لانچر گوشی که می توانید آیکون ها، تصاویر، چینش و اجزای گوشی خود را با آن تنظیم کنید.
6- دست مایه ها: اپ هایی که حالت بانک داده و بانک محتوا دارند. نرم افزارهای تجمیع فیش های مطالعاتی، نرم افزارهای حسابداری و …
7- دست رنج ها: ساختنی های هر فرد در مجموعه اپ ها
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن راهنمایی و بیان نکات لازم در خصوص حضور موثر در فضای مجازی سپهرهای فضای مجازی (سپهر اطلاع رسانی، سپهر سلامت، سپهر آموزش، سپهر پول، سپهر امنیت) را معرفی و در پایان به سوالات اساتید پاسخ دادند.

به زودی کلیپ های این نشست در کانال آپارات بارگذاری خواهند شد.

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی

ظرفیت های فضای مجازی برای اخلاق فردی و اجتماعی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...