1
تیر

جشنواره بین المللی امام رضا (ع)




آشنایی با جشنواره بین المللی امام رضا (ع)

سایت جشنواره :

http://www.shamstoos.ir/


جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، عظیم ترین جشنواره ی فرهنگی، هنری و ولایی کشور است که همه ساله به مناسبت میلاد با سعادت و سراسر نور دو گل بوستان کاظمی، عالِمِ آلِ محمد(ص) حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع)و کریمه¬ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه(س) در «دهه‌ی کرامت» (از یکم تا یازدهم ذیقعده) به همت مردم ولایتمدار و مسؤولان خدوم در داخل و خارج از کشور به شکل باشکوهی برگزار می گردد

 

این جشنواره علاوه بر برخورداری از حمایت مراجع معظم تقلید و علمای اعلام، از مصوبات قانونی اعم از مصوبه ی مجلس شورای اسلامی، مصوبه ی دولت خدمتگزار و مصوبه ی شورای فرهنگ عمومی استان نیز برخوردار است.

دست اندرکاران:

1) برگزار کننده: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»
2) هماهنگ کننده و ناظر: «دبیرخانه ی دائمی جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع)» (مشهد مقدس)
3) مجری: الف) در بخش ملی و بخش ویژه:
• «ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی استان ها»
• «دستگاه های مشارکت کننده و همکار در سراسر کشور»
ب) در بخش بین الملل:
• «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» به همت «رایزنی ها و نمایندگی های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران» در خارج از کشور

اهداف جشنواره:

1) گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و ولایی مرتبط با سیره ی ائمه ی معصومین بویژه حضرت رضا(ع)
2) شناسایی، معرفی و گرامی داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، ادبی و هنری مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده تر این آثار

پیشینه ی جشنواره :

همانطور که می دانید، همه ساله با نزدیک شدن ایام با برکت ولادت حضرت رضا(ع)، بحمدلله والمنه سیل خروشانی از قطره قطره ارادت های خالصانه ی انبوه علاقمندان به آن امام رئوف از
همه ی اقشار مردم مؤمن و خداجو در سراسر کشور به راه می افتد و موجی از شور و نشاط رضوی فضای کشور را فرا می گیرد. اما باید اذعان کرد که در گذشته، بخش زیادی از ظرفیت های این جریان عظیم مردمی بویژه در عرصه ی علم، فرهنگ، هنر و ادب کشور به دلیل عدم وجود کانال و بستر مناسب، فرصت تجمیع و بروز و ظهور نمی یافت یا بسیار کم فروغ ظاهر می شد!
«اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی» پس از احساس این خلاء و در پاسخ به درخواست های فراوان خانواده ی بزرگ فرهنگیان، دانش پژوهان و هنرمندان ولایتمدار کشور، مُبدع و پیشنهاد دهنده ی این حرکت عظیم ولایی شد و پس از کسب مصوبه ی شورای فرهنگی عمومی استان، جشنواره را با عنوان اولیه ی «جشنواره ی فرهنگی هنری امام رضا(ع)» از خاستگاه مشهد مقدس رسماً راه-اندازی نمود. سیر تکامل و پیشینه ی جشنواره به طور خلاصه چنین است:
 اولین دوره ی این جشنواره در سال 82 با هشت عنوان فعالیت فرهنگی هنری و فقط در قلمرو استان خراسان بزرگ برگزار گردید.
 دومین دوره در سال 83 با همین تعداد برنامه ولی با مشارکت استان های فارس، قم و یزد برگزار شد.
 سومین دوره در سال 84 و با مشارکت ده استان کشور یعنی استان هایی که در مسیر حرکت تاریخی کاروان امام رضا(ع) از مدینه تا مرو قرار داشتند، برپا گردید.
 به دلیل برگزاری شایسته ی چند دوره ی جشنواره، برپایی سالانه ی جشنواره در اولین دور سفرهای استانی هیئت محترم دولت در سال 85 با رأی قاطع به تصویب رسید. از این رو چهارمین دوره (که آغاز گستره ی بین المللی جشنواره نیز به شمار می رود) با مشارکت 24 استان کشور و با 26 برنامه ی داخلی و دو برنامه ی بین المللی برگزار شد.
 پنجمین دوره در سال 86 با مشارکت سی استان کشور و در قالب 63 عنوان برنامه که 15 برنامه آن رویکرد بین المللی داشت، اجرا گردید.
 ششمین دوره در سال 87 در قالب 57 عنوان برنامه و با مشارکت سی استان کشور و در 15 کشور جهان و با حضور جناب آقای دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه ی این دوره برگزار شد.
 هفتمین دوره (آغاز بخش ویژه ی جشنواره) در سال 88 با بیش از 67  برنامه در سه بخش ملی، بین المللی و ویژه در سی استان کشور و سی کشور جهان برپا شد.
 هشتمین دوره نیز در سال 89 با بیش از 43 برنامه ی ملی، ده ها برنامه ی بین-المللی در 13 کشور و نیز ده ها برنامه ی ویژه در 31 استان کشور به منصه ی ظهور پیوست.

 نهمین دوره نیز در سال 90 با 58 برنامه ملی و ده ها برنامه بین المللی در 46 نقطه جهان همچنین صدها و بلکه هزاران برنامه ی ویژه در 31 استان کشور با شکوه هرچه تمامتر و با حضور رئیس جمهور محترم برگزار گردید.

 در دهیمن دوره نیز این جشنواره می رود تا به فضل الهی در سال 1391 با 68 برنامه ی ملی در 31 استان کشور، ده ها برنامه ی بین المللی در 75 نقطه از جهان  برگ دیگری را بر دفتر پر افتخار سرسپردگی به ساحت قدسی رضوی بیفزاید.

ارکان جشنواره:

1- شورای سیاست گذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

2- کمیته ی برنامه ریزی به ریاست معاون اداری و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (متشکل از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رؤسای دستگاه های مشارکت کننده و همکار)

3- کمیته ی اجرایی و پیگیری به ریاست معاون اداری و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (متشکل از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رؤسای دستگاه های مشارکت کننده و همکار)

4- دبیر جشنواره

5- دبیرخانه ی دائمی

6- ناظر


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...