27
شهریور

رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران: حضور بانوان طلبه در فضای مجازی موثرتر از برادران است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حضور در فضای مجازی با الگو سازی‌هایی که غربی‌ها انجام دادند، اشتباه است؛ شبکه‌سازی‌ها در فضای مجازی باید براساس الگو‌های بومی انجام شود بنا بر این حضور جمعیِ بانوان طلبه در فضای مجازی، موجب ایجاد تشکل‌های دینی و در نتیجه تبلیغ معارف ناب اسلامی می‌شود.
 

 دکتر علی طائی زاده


علی طائی‌زاده در دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران که صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به برگزاری دومین همایش فعالان فضای حوزه‌های علمیه خواهران مجازی گفت: همایش فعالان فضای مجازی، اولین همایشی است که در عرصه فضای مجازی و فناوری اطلاعات در نهاد‌های حوزوی برگزار می‌شود.
وی افزود: هدف اصلی اولین همایش فعالان فضای مجازی که سال گذشته برگزار شد، اعلام موجودیت جامعه‌ای از طلاب خواهر بود که در فضای مجازی حضور موثر و فعال دارند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این‌که برنامه‌ مدون ‌حوزه‌های علمیه خواهران برای حضور موثر در فضای مجازی از سال 1385 آغاز شده است اظهار کرد:‌ شبکه‌ یکپارچه مدارس علمیه خواهران، اولین قدم در عرصه فضای مجازی در حوزه‌های علمیه خواهران بود و باید به این‌ نکته توجه داشت که حوزه‌های علمیه خواهران از اولین نها‌د‌هایی بود که شبکه یکپارچه مدارس را راه‌اندازی کرد.
وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه خواهران از اولین نهادهایی بود که حضور در فضای مجازی را به عنوان یک سیاست‌ برگزید ادامه داد: فرهنگ‌سازی، بومی‌سازی و اجماع‌سازی از گام‌های بعدی حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه فضای مجازی بود و تاکید‌هایی که مقام معظم رهبری و مراجع عظام در سال‌های اخیر برای حضور در فضای مجازی داشته‌اند، صحت مسیر انتخاب شده در حوزه‌های علمیه خواهران را تایید کرد.
طائی‌زاده با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد حضور روزافزون خواهران طلبه در کوثربلاگ هستیم، خاطرنشان کرد: در سال 1388 قریب به 800 نفر در سامانه کوثربلاگ حضور داشتند و امروزه شاهد هستیم که بیش از 8هزار طلبه خواهر در این سامانه به تولید محتوای دینی مشغول هستند.
وی با بیان این‌که طلاب و استادان حوزه‌‌های علمیه خواهران در معماری فضای مجازی صاحب‌نظر هستند افزود: برنامه ما این است که بانوان طلبه از بدو ورود به حوزه‌های علمیه، با فضای مجازی آشنا شوند و خوشبختانه در 5 سال اخیر شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه بودیم و گفتمان بسیار خوبی در عرصه فضای مجازی میان طلاب حوزه‌های علمیه خواهران شکل گرفته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعت حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: برگزاری‌های کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های آنلاین، چاپ کتاب‌ها، مقالات و… از جمله فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه‌ فرهنگ‌سازی در فضای مجازی است.
وی بیان کرد: هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران، حضور موثر و فعالانه طلاب و استادان در فضای مجازی است و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که طلاب خواهر در فضای مجازی حضور فعالانه‌تر و موثرتری نسبت به برادران دارند.
طائی‌زاده ادامه داد: ظرفیت 100هزار نفری خواهران طلبه با پراکندگی جغرافیایی در سراسر کشور با فرهنگ‌ها و اقلیم‌های متفاوت، می‌تواند در تبلیغ معارف اسلامی به ویژه سبک زندگی اسلامی تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به این‌که باید از ظرفیت 100هزار نفری طلاب خواهر در فضای مجازی استفاده کنیم. گفت: حضور در فضای مجازی با الگو سازی‌هایی که غربی‌ها انجام دادند، اشتباه است؛ شبکه‌سازی‌ها در فضای مجازی باید براساس الگو‌های بومی انجام شود بنا بر این حضور جمعیِ بانوان طلبه در فضای مجازی، موجب ایجاد تشکل‌های دینی و در نتیجه تبلیغ معارف ناب اسلامی می‌شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: عدم وجود پیام‌رسان‌های بومی، یکی از چالش‌های کشور در فضای مجازی است و این در حالی است که در حوزه‌های علمیه خواهران شبکه اجتماعی بومی وجود دارد و این شبکه‌ اجتماعی هم در بستر وب و هم در تلفن همراه برای طلاب خواهر در دسترس است.
وی افزود: ما در آینده نزدیک سیستم پیشنهاد دهنده‌ای را در سامانه‌ها کوثرنت و کوثربلاگ مستقر می‌کنیم تا دوستی‌ها و ارتباطات افراد با یکدیگر براساس اشتراکات آموزشی، پژوهشی، جغرافیایی و … شکل گیرد.
طائی‌زاده با بیان این‌که آثار بسیاری خوبی برای این همایش ارسال شده است، تصریح کرد: برای این همایش، 755 اثر از سوی فعالان فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران به دبیرخانه همایش ارسال شد، که 46 درصد آثار در قالب وبلاگ‌نوشت، 25 درصد لینک مستقیم مطلب در کوثرنت، 18 درصد کوتاه نوشت و 10 درصد از آثار شامل پیام‌رسان‌ها و صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی بود.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...