30
آذر

مصاحبه با مدیر وبلاگ "گهر عمر"

سلام خدمت همه کوثربلاگی ها

مصاحبه این هفته با مدیر وبلاگ «گهر عمر» است. وبلاگی که با دغدغه تبلیغ دین، از سال 91 تا امروز بیش از 1500 مطلب منتشر کرده و بواسطه آن موفق به جذب  150 هزار بازدید کننده شده است. بسیاری از شما این وبلاگ را می شناسید. مصاحبه ما با ایشان را در ادامه بخوانید:

مصاحبه با وبلاگ گهر عمر 

 1- در صورت تمایل خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چند سال است در کوثربلاگ و وبلاگ «گهر عمر» فعالیت دارید؟

زمان آغاز وبلاگ نویسی طلبه سطح 2 بودم و در حال حاضر هم طلبه هستم در مقطع سطح 4- دکتری-. از سال 1391 یعنی تقریبا 7 سال پیش وبلاگ نویسی گهر عمر را آغاز کردم. قبل از آن هم وبلاگ یکی از مدارس سطح 2 را مدیریت می کردم.

 

2- اصلي ترين دغدغه تان در وبلاگ گهر عمر چيست؟

تبلیغ خدا. عقیده دارم بیشتر مشکلات جامعه ما ناشی از کمرنگ شدن یاد خدا و نادیده گرفتن رضایت خدا در کارهاست. دوست دارم نقشی هر چند کوچک در حل مشکلات خودم و کشور و هموطنانم داشته باشم.

 

3- مهارت های مدیریت وبلاگ و نویسندگی را چگونه یاد گرفتید؟

با کوثر بلاگ از طریق یک جلسه فرهنگی در مرکز مدیریت اصفهان آشنا شدم ولی مدیریت و بلاگ و… را تجربی آموخته ام.

 

4- آیا تجربه ای در وبلاگ نویسی گروهی دارید؟

بله. اشتباه نکنم تقریبا یک سال با وبلاگ نبشته های دم صبح که کار گروهی بود همکاری داشتم. مدتی هم وبلاگ «این قوم نینوای تو را مشق می کنند» مدیریت می کردم و همچنین وبلاگ «و خدایی که در این نزدیکی است» که تصاویر آن به صورت گروهی تهیه می شد. دو کار اخیر با اهداف خاص و مطابق نیازهای فضای مجازی و با تحقیق و بررسی طراحی شد که متاسفانه دوستان همکار، فعالیت را جدی نگرفتند و طرح ذبح شد.

 

5- به نظر شما وجه تمایز کوثربلاگ با سایر سرویس های وبلاگی چیست؟

تا تقریبا یکسال پیش، از تاریخ مطمئن نیستم، اینکه سامانه انحصار به طلاب خواهر داشت به نظرم تمایزی خیلی خاص و متفاوت و جدی و دوست داشتنی بود. فضای مجازی دنیای بی در و پیکری است و اینکه بتوان گوشه ای از آن را تا حدی تحت مدیریت خود در آورد امتیاز بزرگی است. حتی اگر خلاف عادت و عرف بنظر برسد. اینکه از طریق کد طلبگی امکان ایجاد وبلاگ داشتیم و یکدست طلبه بودیم و یقینا خواهر، امتیازی کوثری بود. البته عمومی شدن هم کارکردها و اهداف خود را دارد ولی لطف امتیاز قبلی را ندارد. تمایزی بود که به نظرم از دست رفت و قابل برگشت نیست. هیچ کس تا آن روز نمی توانست ادعا کند ما یک سرویس 9 هزار وبلاگی با اطمینان تقریبا صد درصد از خانم بودن و طلبه بودن و دینی بودن، آن هم در فضای مجازی داریم جز حوزه علمیه خواهران.

 

6- به نظر شما چه چیز در وبلاگ نویسی اولویت دارد؟ (به روز بودن وبلاگ، جذب مخاطب، تولید محتوا یا …)

بعد از نیت صحیح کیفیت محتوا و تولید متناسب با نیازهای حقیقی نه کاذب. شاید کاربر فضای مجازی را آهنگ، تصویر و … جذب می کند اما نیاز کاربر ما در حال حاضر این ها نیست. حتی اگر به ضرر امتیازهای وبلاگی باشد.

 مصاحبه با وبلاگ گهر عمر

7- از نظر خودتان بزرگترین نقطه ضعف و بزرگترین نقطه قوت وبلاگتان چیست؟

بزرگترین ضعف: درحال حاضر افت بروزرسانی نسبت به قبل است. اینکه متاسفانه به دلایلی نظم بروزرسانی از بین رفته و فاصله ها زیاد شده نقطه ضعف بزرگی برای یک وبلاگ 7 ساله ای است که مستمر در صحنه بوده است. اگر نقطه قوت حساب شود تولیدی بودن تقریبا صددرصد محتوا حالا یا به شکل نویسندگی یا یادداشت برداری یا خلاصه نویسی از کتاب ها و… و اینکه در فراز و نشیب های مختلف زندگی از صحنه خارج نشد.

 

8- چه چیزی برای وبلاگ نویسی به شما انگیزه و روحیه می دهد؟

اینکه حس کنم حضورم در فضای مجازی برای حتی یک نفر دیگر مفید بوده یا هست یا خواهد بود ان شاء الله و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف از این حضور ناراضی نیستند.

 

9- وبلاگ نویسی برای بانوان در کوثربلاگ چه امتیاز و مزیتی نسبت به حضور در سرویس های دیگر دارد؟

برنامه های گروهی مثل همایش ها و جشنواره های مجازی. پشتیبانی فنی و انگیزه ای. برای خانم هایی که مادرند و مسئولیت زندگی مشترک دارند، فرصت تبلیغی ویژه ای است. بدون نیاز به رفت و آمد و با مدیریت زمان انعطاف پذیر می توانند نقش اجتماعی داشته باشند.

 

10- اگر قرار باشد بین مدیریت کانال (مثلا با 10 هزار عضو) و وبلاگ، یکی را انتخاب کنید، کدام را ترجیح می دهید و چرا؟

طبق معمول وبلاگ. کانال عمومیتش در حد اعضای آن اپلیکیشن است. نرم افزارهایی که ثبات ندارند و در حال تغییر و تحول و تکاملند. یک روز تلگرام است و یک روز واتساپ و … وبلاگ برعکس کانال یک کار تعاملی است با گستردگی هه کاربران فضا مجازی هر چند دو نفر بازدید داشته باشد. حداقل این استعداد را دارد.

 وبلاگ و شبکه های اجتماعی

11- وبلاگ شما تاکنون نزدیک به 150 هزار بازدیدکننده داشته است. برای جذب این تعداد مخاطب چه کاری انجام می دهید و چگونه موفق به جذب این تعداد مخاطب می شوید؟ (برای تبلیغ و معرفی وبلاگ خود چه کارهایی انجام می دهید؟)

حقیقت تا بحال هیچ کار تبلیغی از جنس معرفی وبلاگم به دیگران و… انجام نداده ام. خیلی از دوستانم هم از این وبلاگ اطلاع ندارند. حتی معرفی خاصی در خانواده نداشته ام. به نظرم بعضی اعضای خانواده هم اطلاع ندارند. ولی خود مدیریت کوثر بلاگ از طریق معرفی وبلاگ های شاخص، مطالب منتخب، ویژه نامه ها و …در معرفی نقش مهمی داشته است. البته به محتوا و عناصر نمایشی- نظم مطلب، رنگ و عنوان و…- و تا یکی دو سال قبل نظم بروزرسانی توجه داشته ام.

 

12- باتوجه به آمار بازدید وبلاگتان، که پتانسیل بالایی برای درآمدزایی است آیا از آن درآمدزایی هم داشتید؟ چرا؟

خیر هیچ وقت. هیچ وقت از این پتانسل استفاده مالی نخواهم کرد. این کار به عنوان یک کار فرهنگی کلید خورده و تا در قید حیاتم هدف خود را حفظ خواهد کرد ان شاء الله. هر چند این دو با هم منافاتی ندارند.

 

13- وبلاگ های کوثربلاگ را چگونه دنبال می کنید؟ (افرادی که با هم تبادل نظر دارید؟ وبلاگ هایی که در صفحه اصلی در بخش های مختلف معرفی می شوند؟ وبلاگ هایی خاصی را می شناسید که فقط آن ها را دنبال می کنید؟ همه موارد یا …)

زمانی که این کار را انجام می دادم به شیوه های مختلف و متفاوت. حتی از ابزار آنلاین ها استفاده می کردم. روی نام کاربری شخصی که آنلاین بود در نوار کناری وبلاگم کلیک می کردم وارد وبلاگش می شدم و تا چند صفحه بررسی می کردم. مجدد رفرش صفحه و نام کاربری که به نظرم جذابتر بود. به مرور با برخی ها آشنا شدم و از طریق دوستی وبلاگشان را دنبال می کردم. مطالب منتخب، وبلاگ های فعال هفته و نظراتی که در وبلاگم ثبت می شد و یا در وبلاگ های دیگر ثبت می کردم و پاسخ داده می شد، سرچ، لیست وبلاگ ها به تفکیک استان و …روش های مختلف بازدید از وبلاگ دوستان بود. اوایل این قدر انگیزه داشتم و کنجکاو بودم حتی به وبلاگ های دمو و آزمایشی که اتفاقی از ابزار کاربران آنلاین می دیدم و یا دیدن انتشار محتوایی بی معنا در قسمت آخرین مطالب، سر می زدم.

 

14- وبلاگ هایی که از نظر شما جزو 5 وبلاگ برتر کوثربلاگ (به لحاظ محتوا) هستند را نام ببرید. 

ضمن تجربه حضور چند ساله در کوثر بلاگ، برای بنده کار مشکل و ناممکنی است. به ویژه اینکه بیشتر مقطعی است. خیلی وبلاگ های محتوایی داشتیم که در حال حاضر فعال نیستند و حتما خیلی وبلاگ هایی داریم که در حال حاضر فعالند و بنده با آنها آشنا نیستم و نمی توانم قضاوت کنم. فعالیت هر کسی پشتوانه فکری خودش را دارد و قابل احترام است.

 

15- سه تجربه موفق شما در وبلاگ نویسی چه بوده؟

فراهم شدن میدان رقابت با دوستان قابل و کسب امتیاز - دعوت به همایش های فعالان فضای مجازی و آشنایی با دوستان وبلاگی از نزدیک - فرصت چند فصل خدمت کردن به جامعه وبلاگی طلبگی کوثر بلاگ

 

16- چه چشم اندازی برای وبلاگ گهر عمر ترسیم کرده اید؟

دوست دارم تا هستم فعال باشد و اگر به پیری و از کار افتادگی رسیدم. وقتی بر می گردم و به پشت سرم نگاه می کنم و حاصل عمرم را محک می زنم با رضایت بگویم : «خدا را شکر که گهر عمر، گهر عمرم شد»

 تبلیغ دین در فضای مجازی

17- یک خاطره شیرین از حضورتان در کوثربلاگ بفرمائید.

4 سال کوثر بلاگ بودم. با فعالیت منظم، سعی در تولید محتوا داشتم با دغدغه نیت تبلیغ خدا و بدون هیچ چشم داشتی. آن وقت ها وضعیت اینترنت شهرستان افتضاح بود و از طریق کارت اینترنت. حتی اوایل لپ تاپ نداشتم. انتشار یک مطلب از کوه کندن سخت تر بود. وقتی بدون هیچ مقدمه و شناخت و سفارش و آشنایی با مسئولین و سیستم و… از گوشه یک شهرستان دعوت شدم برای همکاری با کوثر بلاگ حس شیرینی داشتم. آن وقت ها در بحران عجیبی بسر می بردم و به یک فعالیت جدی نیاز عاطفی داشتم و سر بزنگاه وعده خدا به دستم رسید. البته خداحافظی تلخ و شیرینی هم بود. بعد از خداحافظی به غیر از گهر عمر در دو وبلاگ دیگر به طور جدی فعالیت داشتم و تقریبا دارم. حتی قسمتی از محتوای یکی از وبلاگ هایم به عنوان کتاب تایید و چاپ شده است. و این را فقط از لطف خدا دارم.

 

18- حرف آخر…

از همه مسئولین و کارکنان این مجموعه اعم از محتوایی و مدیریتی و فنی تشکر می کنم و همین طور کاربران کوثر بلاگ و اینکه

امام صادق علیه السلام:

دِرْهَمٌ‏ يُوصَلُ‏ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَيْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ.(کافی/ ج1/ ص 538/ ط. اسلامیه)

یک درهم که صله شود برای امام [یک درهمی که در راه امام خرج شود] بهتر از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک است. (از خدا بخواهیم توفیق دهد خودمان را در راه اماممان خرج کنیم)

متشکرم

از مشارکت سرکار در این مصاحبه سپاسگزاریم و برای شما و همه فعالان عرصه تبلیغ دین در فضای مجازی آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون داریم.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(7)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
7 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: شیدا صدیق «دین آرامشبخش» [عضو] 
5 stars

چقدر لذت بردم از خوندن این مطالب صادقانه…گهر عمر که باید در ارزش واقعی خودش، مصرف شه و قدر شناخته شه…مخصوصا اون قسمتهایی که نوشتید دلم میخواد وقتی به گذشته نگاه می اندازم و عمری که صرف شد و گهر عمر…

تأثیر گذار بود و دلنشین
بهترین هاااا نصیبتون
و التماس دعا

1398/12/03 @ 21:26
نظر از: السلام علیک یا امیرالمومنین [عضو] 
5 stars

سلام علیکم.
همراهی با شما در وبلاگ نبشته یکی از افتخارات ماست و البته همیشه خیلی مشتاق بودم که نظرات جالب و شیرین شما رو زیر مطالب خودم ببینم.
امیدوارم هرکجا هستید خوش و سلامت باشید و تحت لوای حضرت حجت ابن الحسن علیه السلام سربازی شما برای حضرتش مستدام باشد.

1398/10/10 @ 20:32
نظر از: طوباي محبت [عضو] 
5 stars

سلام. عالي بود.
خدا رو شكر كردم كه خواهران عزيزي اينجا فقط با دغدغه كار فرهنگي وقت مي گذارن.
خدا قوت:)

1398/10/05 @ 22:06
نظر از: محمدی [عضو] 

موفق باشی سنگر بان فرهنگی

1398/10/02 @ 09:15
نظر از: مهتاب [عضو] 
مهتاب
5 stars

سلام بانو

انشاءالله که در راه هدف مقدسی که برگزیده‌اید موفق و سربلند باشید

1398/10/02 @ 05:06
نظر از:  
5 stars

با سلام و خدا قوت

1398/10/01 @ 12:45
نظر از: یا کاشف الکروب [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام. عالی بود . موفق باشید. اگر چه دغدغه بنده هم همان هدف است. ان شاء الله که خدواند کمک کند در تولید محتوای فاخر که قابل استفاده گردد. موفق باشید. التماس دعا یاحق.

1398/09/30 @ 13:11
نظر از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام
خدا قوت صداقت جان
زود به زود بروز رسانی کن
جواب 16 قشنگ بود،عالی بود
قضیه تلخ و شیرین خدافزی هم حس کنجکاویم را برانگیخت:))

1398/09/30 @ 11:58


فرم در حال بارگذاری ...