18
آبان

مصاحبه با پربازدیدترین وبلاگ کوثربلاگ؛ وبلاگ حوزه علمیه محدثه بروجرد

این هفته با پربازدیدترین و یکی از قدیمی ترین وبلاگ های کوثربلاگ، وبلاگ حوزه علمیه محدثه بروجرد مصاحبه کردیم تا با مدیر این وبلاگ و نظرات و تجربیات ایشان بیشتر آشنا شوید.

لازم به ذکر است مخاطبین عزیز می توانند نظرات خود را ذیل این مطلب بیان کرده و یا اگر سوالی از مدیر محترم این وبلاگ دارید در همان بخش نظرات مطرح کنید تا إن شاالله پاسخ دهند.

وبلاگ مدرسه محدث بروجرد

 

به نام خدا


1- در صورت تمایل خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه زمانی شروع به وبلاگ نویسی کردید؟
رقیه رحیمی هستم. افتخار تحصیل در مقطع سطح سه حوزه را دارم. متأهل و دو فرزند دارم.
وبلاگ نویسی را من تقریبا از از ده سال پیش یعنی سال 88 شروع کردم. آن زمان با وبلاگی به نام ریحانه کارم را از سامانه بلاگفا شروع کردم و همین باعث شده بود قبل از قبول مسئولیت وبلاگ محدثه، آشنایی خوبی با وبلاگ نویسی و روشهای جذب مخاطب داشته باشم.


2- روزانه چقدر برای وبلاگ وقت می‌گذارید؟
اگر بخواهم وبلاگ محدثه را همیشه در صدر پربازدیدها و فعالترین ها نگه دارم باید حداقل روزی سه ساعت وقت صرف کنم. در حال حاضر که اشتغالات زیادی از جمله نگارش پایان نامه دارم این زمان کمتر شده و امیدوارم هر چه زودتر با کمتر شدن مشغله ها دوباره بتوانم حضور بیشتری در کوثربلاگ داشته باشم. البته صِرف وقت گذاشتن به نظر من برای پیشرفت کافی نیست. وبلاگ نویسی موفق، تاکتیکهای خاصی دارد که ممکن است برخی از آنها را با تجربه به دست آوریم و برخی از آنها را با حضور در دوره های آموزش و ارتباط با وبلاگ نویسان موفق. در واقع آموزش این تکنیکها باعث بهره وری بییشتر از وقت و زمان صرف شده برای وبلاگ می شود

3- چطور با کوثربلاگ آشنا شدید و از چه زمانی مدیریت وبلاگ این مدرسه را بعهده گرفتید؟ آیا از ابتدا مدیریت وبلاگ با خود شما بود؟
همانطور که عرض کردم قبل از راه اندازی سامانه کوثربلاگ و معرفی آن به مدارس، من در بلاگفا وبلاگ داشتم و گاهی مطالب مرتبط با حوزه و گزارشات اقدامات فرهنگی و پژوهشی را در این وبلاگ درج می کردم و از مسئولین حوزه خصوصا معاونت فرهنگی برای مطالعه آن دعوت می کردم. مثلا یکی از پستهایی که در آن وبلاگ گذاشته بودم، معرفی و زندگینامه شهیده “پریسا زندی” بود. ایشان یکی از طلبه های مخلص حوزه محدثه بروجرد بودند که در واقعه آتش سوزی مسجد ارگ تهران و حین نجات زخمی ها دچار خفگی شده و به شهادت رسیده بودند. خلاصه اینکه معاونت فرهنگی حوزه از فعالیتهای اینچنینی بنده در فضای مجازی خبر داشتند و زمانی که توسط پشتیبانی محترم کوثربلاگ برای مدرسه ما وبلاگ ساخته شد، مسئولین حوزه به من پیشنهاد به روز کردن و مدیریت آن را دادند که بحمدلله تاکنون این مسئولیت را به عهده دارم.


4- با توجه به اینکه از سال 91 تا الان حدود 7 سال است که در حال فعالیت هستید و از حیث بازدید و مطالب، وبلاگ شما وضعیت خوبی دارد، چه چیزی باعث این انگیزه و همّت شما شده که مستمر حضور داشته باشید و وبلاگ نویسی را رها نکنید؟
تنها انگیزه من از این حضور، صرف فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و ترویج معارف دینی بوده و هست. من وقتی مطلبی مثلا در مورد دعای عرفه در وبلاگ می گذاشتم و بعد از طریق اطلاع رسانی پشتیبانی متوجه می شدم که این مطلب در شب و روز عرفه بازدید بسیار بالایی داشته است انگیزه پیدا می کردم و از اینکه توانسته ام در این فضا چنین خدمتی کنم خیلی خوشحال می شدم. به نظر من فضای مجازی به شرط اینکه آسیبهای آن را به خوبی بشناسیم و بتوانیم مدیریت و زمانبندی خوبی داشته باشم، برای بانوان طلبه، عرصه فعالیت فرهنگی بسیار خوبی است. خانم های طلبه با کار فرهنگی در فضای مجازی می توانند همزمان به تربیت و نگهداری از فرزندان هم برسند و برخلاف اموری که برای انجام آنها نیاز به حضور در بیرون از منزل هست، می توان در کنار فرزندان بود و در خانه حضور داشت. در مجموع به نظر خودم این نوع فعالیت چون با روحیه خودم از حیث حضور در خانه و تبلیغ همزمان دین سازگار بوده و هست، توانسته ام به صورت مستمر آن را انجام دهم.

وبلاگ حوزه علمیه محدثه بروجرد


5- در وبلاگ شما تصاویر، لینک فایل ها برای دانلود، دسته بندی موضوعی و … به خوبی و با دقت انجام شده. این مهارت های مدیریت وبلاگ را چگونه کسب کردید؟ منابع مورد استفاده شما چه بود؟ و آیا پیش از اینکه وبلاگ را مدیریت کنید، توانایی و مهارت های لازم را داشتید؟
برخی از این مهارت ها را از تجربه وبلاگ نویسی در فضای قبلی(بلاگفا) به دست آورده بودم. مثل شیوه تعامل با سایر وبلاگها و درج لینک مطالب در نظرات و دعوت از سایر وبلاگها و …. اما محیط کوثربلاگ تقریبا متفاوت بود و ابزارهای متفاوت تر و در برخی موارد پیشرفته تر و گسترده تری داشت. با کار کردن مستمر و روش آزمون و خطا، تقریبا توانستم با کار در سامانه کاملا آشنا شوم و به همین روش برخی از مهارتها را کسب کنم. پشتیبانی کوثربلاگ هم همیشه در دسترس بود و پاسخگویی خوبی داشت. آن زمان خانمی به نام عابدیان از مسئولین کوثربلاگ بودند. ایشان شماره موبایلشان را به من داده بودند و می توانستم در کمترین زمان ممکن مشکلات خود را حل کنم و پاسخ سوالاتم را دریافت کنم. تقریبا ارتباط مستمری با پشتیبانی داشتم و همین تجربیات و آموزشها و کار مستمر باعث شد مهارتهای لازم را به خوبی یاد بگیرم و به کار بندم.

 

6- وبلاگ شما امسال تا امروز بیش از 303 هزار بازدید کننده داشته است. یعنی میانگین روزانه تقریبا 1500 بازدید. که این آمار خیلی خوبی است. برای جذب این تعداد مخاطب شما چه کاری انجام می دهید؟ چگونه موفق به جذب این همه مخاطب می شوید؟
روشهای جذب مخاطب را من گام به گام در کوثربلاگ یاد گرفتم. اولین کاری که میکردم تعامل با سایر وبلاگها و ارسال نظر برای آنها و گاهی هم دعوت از آنها بود. گاهی گزیده جذابی از یک پست را بر میداشتم و به صورت نظر در زیر پستهای وبلاگهای دیگر درج می کردم و از آنها دعوت می کردم برای مطالعه کامل پست. دوستانم هم می آمدند و مطلب را می دیدند. البته به شخصه به غیر از نظراتی که به عنوان پیام تبریک یا تسلیت می فرستادم هر وقت می خواستم نظری را درج کنم واقعا مطالب وبلاگها را می خواندم و هیچ وقت مطلبی را برای ارسال نظر کپی نمی کردم. بعضی از دوستان وقتی به وبلاگی سر می زنند یک جمله کپی شده مثل “احسنت، خیلی زیبا بود” را برمی دارند و زیر ده تا پست به عنوان نظر درج می کنند! مسلم است که هر کسی متوجه می شود این یک نظر واقعی نیست و انگیزه آن فقط بالا بردن امتیاز است! لذا به دوستانم توصیه می کنم کار وبلاگ نویسی را با حس و حال واقعی و قلبی انجام دهند.
مطالب مناسبتی، مجال بیشتری برای جذب مخاطب دارند. لذا برای بالا بردن بازدید بهتر است از این مطالب استفاده کنیم. روشهای تجربی دیگری هم برای بالا بردن بازدیدهای وبلاگ به کار می بندم. مثلا درج لینک مطالب قدیمی در مطالب جدید؛گاهی ارسال یک پستی که محتوای آن تقریبا فقط لینک برخی از مطالب قبلی است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارسال لینک مطالب به دوستان و گروهها؛ استفاده از عنوان مناسب برای پستها و کلیدواژه های کارآمدتر؛ تبادل لینک با سایتهای پربازدید و …. .

 

7- باتوجه به آماربازدید وبلاگتان که پتانسیل خیلی خوبی برای درآمدزایی است آیا تابحال از آن درآمد هم داشته‌اید؟
راستش را بخواهید تا این لحظه و قبل از اینکه شما به درآمدزایی اشاره کنید به این مساله فکر نکرده بودم. چون از ابتدا چنین هدفی نداشتم و اساسا هم فکر نمی کردم بتوانم تا این سطح از بازدید را کسب کنم که بتوانم با آن درآمدزایی کنم. اما خب ظاهرا ایده خوبی است. می توانم از این به بعد به آن فکر کنم :)

درآمدزایی از وبلاگ


8- با وجود مشغله های زندگی و مسئولیت های خانواده که برای همه به نوعی وجود دارد، چگونه فعالیت خود در فضای مجازی و مدیریت وبلاگ را مدیریت می کنید؟
بچه های من تحمل ندارند من را پشت سیستم ببینند و مرتب به این مساله اعتراض می کنند. لذا من مجبورم اوقاتی را که آنها در خانه هستند برای رفع امور درسی صرف کنم و زمانی که آنها در خانه نیستند به وبلاگ می رسم. گاهی برای اینکه فعالیتهای دختر بزرگترم را در فضای مجازی هدفمند کنم و او را با محتواهای دینی مأنوس کنم از او میخواهم در کار وبلاگ به من کمک کند. برای او برخی از سایتهای دینی معتبر و مفید را باز می کنم و از او می خواهم مطالبی را انتخاب کند و ضمن ایجاد تغییراتی، آنها را در وبلاگ بازنشر کند و یا در ارسال لینک برای دیگران به من کمک کند. با اینکار حجم کار خودم هم کمتر می شود. ناگفته نماند همسرم هم در این کار همیشه کمک حال و مشوّقم بوده و گاهی در رفع مشکلات فنی به من کمک می کند.


9- به نظر خودتان بزرگترین نقطه ضعف و بزرگترین نقطه قوت وبلاگتان چیست؟
در دوره های آموزشی کوثربلاگ، ما با مفهوم محتوای تولیدی و انواع محتواهای تولیدی آشنایی خوبی پیدا کردیم. مطابق معیارهایی که جناب آقای کیانی برای تولیدات محتوایی فرموده اند می توانم بگویم پستهای بسیاری از وبلاگ محدثه تولیدی محسوب می شوند. شیوه کار من بر کپی کاری صرف نیست. سعی می کنم پستها را به اصطلاح پرمایه منتشر کنم. مثلا اگر می خواهم در مورد یک مناسبتی یک پست مداحی درج کنم، از مداحان مختلف درباره آن مناسبت فایل صوتی و کلیپ میگذارم تا پستها، هم جامعیت داشته باشند و هم خلاقیتی در آنها وجود داشته باشد و شکلی ار پست تولیدی را داشته باشد. حتی ممکن است متن برخی از این مداحیها را با گوش کردن در پست بنویسم به صورتی که در دیگر فضاهای نت این متن پیدا نشود.
اگر بخواهم به نقطه ضعف وبلاگ اشاره کنم باید بگویم متاسفانه وقت ندارم آنطور که باید و شاید تولیدمحتوا داشته باشم و قلم به دست بگیرم و به عنوان یک طلبه تحلیلگر و نقّاد، مسایل اجتماعی و سیاسی را نقد کنم و در معرض مخاطب قرار دهم. یک وبلاگ طلبگی حتما باید این خصوصیت را داشته باشد. اما نقطه قوت وبلاگ همانطور که عرض کردم پرمایه و خلاقانه و تلفیقی بودن پستهاست که برخی از آنها توانسته بازدید بسیار بالایی داشته باشد.


10- در وبلاگتان بیشتر چه چیزهایی می نویسید یا علاقه مند هستید بنویسید؟
گاهی نوشته های خودم را در وبلاگ مدرسه منتشر می کنم. به نوشتن علاقه دارم اما تاکنون وقت آن را پیدا نکرده ام که به صورت حرفه ای بنویسم. بیشترین مطالبی که منتشر می کنم در ارتباط با مناسبتهاست و همچنین دغدغه های امروز جامعه دینی و مذهبی. فایلهای صوتی نظیر سخنرانی و مداحیها و کلیپهای جذاب در حوزه ارزشها و فرهنگ دینی هم از زمینه هایی است که در مورد آنها پستهای زیادی منتشر کرده ام.


11- کدام وبلاگ های کوثربلاگ را دنبال می کنید؟ دوستان کوثربلاگی شما چه کسانی هستند؟
به غیر از وبلاگهایی که برای پاسخ به سوال یا بازدید به آنها سر می زنم گاهی به وبلاگهایی که تولیدات آنها نوشته های خود طلاب است سر می زنم و از مطالب آنها استفاده می کنم. از این جهت که دوست دارم وبلاگ نویسی و فعالیت در فضای مجازی در استان لرستان رشد بیشتری داشته باشد به وبلاگهای هم استانی خودم هم معمولا سر می زنم و فعالیت آنها را رصد می کنم چون تعدادی از آنها در دوره های آموزشی با تشویق خودم ایجاد شده است. چند تا از وبلاگ نویسان سابقه دار در کوثربلاگ هم هستند که با آنها رابطه دوستی دارم و آنها را از نزدیک در همایش فعالان دیده ام. مثل نویسنده وبلاگ کهف. از دیگر وبلاگهایی که دنبال می کنم؛ وبلاگ گهر عمر که این وبلاگ یکی از وبلاگهای شاخص و فاخر سامانه است و مطالب آن را دوست دارم. وبلاگ بانک جزوات و نمونه سوالات حوزه های علمیه خواهران، وبلاگ توپ تاپ، وبلاگ مهتدون، دل نوشته های زهرا سادات ، طوفان واژه ها


12- چه هدفی از وبلاگ نویسی داشتید و فکر می کنید تا چه اندازه به آن رسیده اید؟
اگر یک جستجوی کوچک در گوگل با کلیدواژه های عاشورا(Ashura) داشته باشیم متوجه خواهیم شد که چه حجمی از فضای نت با تصاویر غیرواقعی از عاشورا پر شده است. این چهره مظلومانه ای که از عاشورا به مردم جهان نشان داده می شود به خاطر تلاش زیاد جبهه باطل و کم کاری تشیّع واقعی در معرفی عاشور به دنیاست. غرضم از ذکر این مثال این بود که در این فضا اگر ما تلاش نکنیم، عرصه را جبهه دشمن به سرعت پر خواهد گرفت و جایی برای ما باقی نخواهد گذاشت.ترویج و گسترش و انتشار معارف دینی به هر صورتی(چه به صورت تولید محتوا و چه صرفا انتشار و کپی) در حال حاضر یک ضرورت است که باید به آن بپردازیم. من از اول با همین هدف وبلاگ نویسی در کوثربلاگ را آغاز کردم. در مجموع از کار خودم راضی هستم و خدا را شکر می کنم که تاکنون در جذب مخاطب موفقیتهای داشته ام. اما آن را کافی نمی دانم. امیدوارم به حول و قوه الهی بتوانم قدمهای موثرتر و مفیدتری در این فضا بردارم.

 وبلاگ نویسی

13- از بین این همه سرویس وبلاگ نویسی، چرا کوثربلاگ رو انتخاب کردید؟
کوثربلاگ محیط امن و عفیف و بی دردسری دارد. اعضای آن تقریبا همه یکدست هستند و یک هدف و یک سمت و سو در فعالیت دارند. خانم های طلبه ای که تجربه کار در فضاهای دیگر را دارند می دانند که کار در این فضاها مشکلات خاص خودش را دارد. از ارتباط ها و احیانا مزاحمتهای دیگر کاربران گرفته تا مسایل امنیتی دیگر. علاوه بر احساس امنیت و آرامشی که در کوثربلاگ وجود دارد، وبلاگ نویسی در این سامانه در واقع نوعی فعالیت فرهنگی مسجّل شده برای معاونتهای فرهنگی حوزه ها محسوب می شود و مدارس علمیه به راحتی می توانند در جریان اینگونه فعالیتهای فرهنگی طلاب قرار گیرند.
کوثربلاگ ضمن اینکه امکان ارتباط داشتن و دوستی با طلاب سراسر کشور را هم مهیا می کند؛ ابزارها و امکانات خاص خود را دارد. شرکت در مسابقات و فراخوانها و معرفی مطالب منتخب و پربازدید و اعلام وبلاگهای برترهفتگی و فصلی و سالانه از دیگر مزایایی است که در سامانه های دیگر وبلاگ نویسی یافت نمی شود.


14- آیا غیر از وبلاگ، از شبکه های اجتماعی نیز استفاده می‌کنید؟
من در شبکه های اجتماعی فقط به قدر اطلاع از مسایل و اخبار و حوادث روز حضور دارم. وقت حضور در گروهها و یا مدیریت کانالی را در حال حاضر ندارم. قبلا در این شبکه ها و به عنوان ادمین دو سه کانال کار می کردم. اما وقتی احساس کردم فرصت زیادی از من گرفته می شود، مدیریت آنها را واگذار کردم.


15- به نظر شما وبلاگ ها در کنار شبکه های اجتماعی تا چه میزان می توانند موثر باشند؟
تصوری که من در مورد نسبت وبلاگ و شبکه های اجتماعی دارم، نسبت سرچشمه و رود است. به نظرم شبکه های اجتماعی نیاز به منبعی دارند که آنها را تغذیه کنند و این منابع سایتها و وبلاگها هستند. همچنان که مثلا سایتهای بزرگ خبری کار خود را ابتدا با سایت شروع کرده اند و بعد فعالیت خود را با حضور در شبکه های اجتماعی گسترش داده اند. هر وبلاگ می تواند برای جذب بیشتر مخاطب از ابزار شبکه های اجتماعی هم استفاده کند. با توجه به همراه بودن همیشگی این شبکه ها در قالب اپلیکیشن و سرعت بالای آنها و سهولت در استفاده از آنها، می توانند ابزار خوبی برای انتشار مطالب وبلاگها باشند. ناگفته نماند همانطور که عرض کردم این سرچشمه بودن وبلاگها به نظرم در هیچ حالی کم رنگ نخواهد شد. به شخصه در وبلاگ احساس آرامش خاصی دارم که در شبکه های اجتماعی ندارم. وبلاگ در حکم خانه آدم است که به قول قدیمیها هر جا رفتی آخرش باید به آنجا برگردی.

وبلاگ و شبکه های اجتماعی


16- چرا شما وبلاگ را برای انتشار نظرات و دیدگاه‌هایتان انتخاب کردید؟
زمانی که من کار در وبلاگ را شروع کردم شبکه های اجتماعی تا این حد رشد و گسترش پیدا نکرده بودند و معدود کسانی در این شبکه ها عضو بودند. لذا با وبلاگ نویسی انس گرفتم و هنوز هم دارم. بنده مدتی (حدود یکسال) یک کانال نسبتا بزرگ طلبگی را مدیریت می کردم. مدیریت این کانال دغدغه های زیادی برایم داشت که به هیچ عنوان وبلاگ نویسی نداشته و ندارد. مثلا استرس و نگرانی بابت از دست رفتن اعضا یا دیده نشدن مطلب. گاهی در یک روز تا حدود دویست عضو، کانال را ترک می کردند. تبادل با کانالهای دیگر هم بسیار وقت گیر بود و نیازمند این بود که سر ساعت خاصی آنلاین شوم که این هم تقریبا همیشه ممکن نبود. خلاصه اینکه به نظرم وبلاگ نویسی هیچکدام از این دردسر ها را نداشته که تا به حال در این مسیر مانده ام!


17- به نظر شما رسالت فعالان حوزوی در فضای مجازی چیست؟
فعالان حوزوی همانطور که در جامعه به پاسخگویی سوالات و ابهامات و شبهات دینی و فکری مردم می پردازند، می بایست بخشی از وقت خود را هم به حضور و فعالیت در این فضا اختصاص دهند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم فضای مجازی بخشی از سیستم اجتماعی ما را دربرگفته است و نباید در این فضا منزوی و بی تاثیر باشیم. به نظر من برای یک طلبه اصلا صورت خوشی ندارد که با سازکار امور اینترنتی آشنا نباشد و بعد هم بهانه بیاورد که مثلا وقت این کارها را ندارد یا حوصله این کارها را ندارد. این اجبار در حال حاضر وجود دارد و ما هم نه تنها نباید عقب بمانیم بلکه باید قبل از دشمن در این عرصه بر افکار باطل آنها بتازیم. منبرهای قدیم که گاهی مستمع نداشتند اکنون تبدیل به منبرهای دیجیتال شده اند و بنا بر فرمایش حضرت آقا این امکان را فراهم آورده اند که یک مبلغ بتواند در یک نقطه از زمین با صدها و شاید هزاران مخاطب از دیگر نقاط زمین ارتباط برقرار کند و حرف حق را به او برساند. اگر از این امکان برای تبلیغ دین و زدودن افکار انحرافی استفاده نکنیم قطعا در درگاه خداوند مسئول خواهیم بود.


18- سه تجربه موفق شما در وبلاگ نویسی چه بوده؟
اول: درج مطالب مناسبتی و توجه ویژه به رویدادهای روز یکی از کلیدهای موفقیت وبلاگ محدثه بوده است. آمار وبلاگها هم این مساله را به خوبی ثابت می کند. به طور مثال وبلاگ محدثه در ایام محرم در صدر پربازدیدها قرار می گیرد چون من پستهای زیادی در ارتباط با محرم و عزاداری در وبلاگ درج کرده ام. یا مثلا می بینیم در ایام امتحانات بازدید وبلاگ “بانک جزوات و سوالات حوزه های علمیه خواهران” متعلق به خانم میراحمدی به طور فزاینده ای رشد می کند.
دوم: درج مطالبی که در فضای مجازی داغ می شوند و احساس می کنم ممکن است افراد زیادی به مطالعه یا دانلود آن تمایل و اشتیاق داشته باشند. و البته این مساله کاملا ذوقی و حسّی است. مثلا من خودم به مداحی “کنار قدمهای جابر” علاقه زیادی داشتم و برایم دلنشین بود. پست مربوط به آن را وبلاگ گذاشتم و همین پست توانست رکورد بالایی در بازدید ها بزند.
سوم: یک وبلاگ نویس موفق باید وبلاگ نویسی را از باب علاقه انجام دهد نه صرف یک کار فرهنگی که مثلا بنای آن بر اجبار یا کسب امتیاز یا چیزهایی از این قبیل باشد. وبلاگ را مثل بخشی از خانه خود که همیشه دوست داریم آن را زیبا و دلنشین نگه داریم باید نگاه کنیم. به شخصه در کار وبلاگ نویسی، حمایتی از مسئولین حوزه ای که در آن تحصیل می کنم دریافت نمی کنم و انگیزه ای از طرف حوزه محل تحصیل دریافت نکرده ام. در اوایل کار، راهنماییهای دلسوزانه و پشتیبانی مستمر سامانه بود که باعث پیشرفتم در کار شد و تا به حال که حتی ارتباطم با کادر حوزه محل تحصیلم به حداقل رسیده هنوز هم وبلاگم را دوست دارم و امیدوارم با آزادتر شدن وقتم بتوانم تلاش بیشتری برای آن داشته باشم.


19- به نظر شما یک وبلاگ موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
وبلاگ نویس باید تکنیکهای جذابیت پست و همچنین جذب مخاطب را بشناسد و آنها را عملی کند.
مثلا پستها هر چه کاربردی تر و امروزی تر و خلاصه تر و مطابق با ذائقه مخاطبان و همچنین مرتب تر و شکیل تر باشند موفقیت بیشتری در جذب مخاطب دارند. وبلاگ نویس باید ذائقه کاربران را بشناسد و حداقل این را بداند که کابران امروزی به شدت بی حوصله اند و مثلا مطالب کوتاه و خلاصه را به مطالب طولانی ترجیح می دهند یا اینکه کاربران جوان، ذائقه دیداری دارند و پستی را که با عکسهای جذاب و رنگ و لعاب دار تزیین شده باشد به پستی که فاقد عکس است ترجیح می دهند. بنابراین یک وبلاگ موفق باید سه ویژگی اساسی داشته باشد: 1- ظاهر زیبا و مرتب و مخاطب پسند، 2- محتوای کاربردی و امروزی و مورد نیاز مخاطب، 3- به کارگیری تکنیکهای فرعی در بالا بردن بازدید.


20- حرف آخر…
حرف آخرم با مسئولین حوزه است. امیدوارم این حرف از این تریبون به سمع و نظر مسئولین عزیز حوزه برسد.
بزرگواران! در هر منصب و جایگاهی که هستید مسئولیت خطیری به عهده دارید. شما منذران و مبشّران و رسولان امت هستید و نیازی به تصریح این واقعیت نیست که همه ما روزی در محضر خداوند باید پاسخگوی کوچکترین عمل خود باشیم. قطعا نوع عملکرد شما تاثیر مستقیم در جذب و دفع مردم نسبت به دین دارد. حتی پیامبر عظیم الشأن اسلام با آن خلق عظیم و آن کرامت والای نفس در طول دوره تبلیغ به طور مستمر از خداوند حمایتهای روحی دریافت می کردند. وَ اصْبِرْ وَ مَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَ لاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْق مِّمَّا یَمْکُرُونَ ( آیه 127 سوره نحل). طلاب هم به عنوان انسانهایی که مقام عصمت ندارند و از ظرفیت وجودی والای پیامبر بهره مند نیستند نیاز به حمایتهای معنوی دارند. مدیران و معاونان فرهنگی مدارس و همچنین رده های بالاتر مسئولیتها در جایگاههای حوزه از همه شما استدعا دارم روی گفتار و برخوردهایی که با طلاب دارید حساسیت بیشتری داشته باشید. قطعا اگر طلبه ای با برخورد نامناسبی و مشاهده رفتار ناشایستی انگیزه خود را برای کار در مسیر مقدس حوزه از دست بدهد، شما در محضر الهی مکلّف و تقصیرکار خواهید بود.
ضمن این استدعا از محضر بزرگوارانی هم که به حق، شأنیت طلبگی را به جا می می آورند و با پیگیریهای مشفقانه و راهنماییهای دلسوزانه همواره دغدغه طلاب را دارند سپاسگزارم. از مجموعه خوب و دوست داشتنی کوثربلاگ و از مسئولین زحمتکش آن و به ویژه جناب آقای کیانی که الحق و الانصاف هیچ کم و کاستی در مدیریت شایسته ایشان ندیده ام، بی نهایت سپاسگزار و قدردانم. خداوند به مدیران لایق و دلسوز و مخلص توفیقات روزافزون عطا فرماید.


از فرصتی که برای انجام این مصاحبه اختصاص دادید سپاسگزاریم. توفیاقات روزافزون شما را از خداوند متعال خواستاریم.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(6)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
6 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مهنــــا [عضو] 
5 stars

سلام خانم رحیمی عزیز
مصاحبه خوبی بود ان شاءالله از تجربیات شما استفاده کنیم
موفق و پایدار باشی عزیز

1398/09/27 @ 08:59
نظر از:  

سلام علیکم دوست عزیز و همسنگرم
همیشه عالی بودید و کلی ایده از شما یاد گرفتم پایدار بمانید.
ممنون که در لابلای کلامتان از وبلاگ بنده یاد کردید.
التماس دعا

1398/08/19 @ 19:24
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

سلام همسنگر قدیمی! :)
شما لطف دارید. ان شالله پایدار باشید در راه حق.

1398/08/19 @ 22:42
نظر از: طوباي محبت [عضو] 
5 stars

ممنونم خواهر عزیز.
از تجربیات شما استفاده بردم.
موفق باشید هم در مسیر طلبگی و هم در فضای مجازی ان شاالله.

1398/08/19 @ 16:27
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

سلام خواهر
بنده هم برای شما آرزوی توفیقات روزافزون دارم.

1398/08/19 @ 22:42
نظر از: ميرزايي [عضو] 
5 stars

موفق باشید.امیدوارم وقت و کار تان برکت داشته باشد .خیلی دوست داشتم کسی هم بعنوان صاحب نظر نقاط ضعف و قوت من را عنوان می کرد.

1398/08/19 @ 10:52
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

سلام خواهر
بنده خودم رو صاحب نظر نمی دونم. اما به عنوان یک دوست و خواهر همسنگر خدمت میرسم.

1398/08/19 @ 13:00
نظر از: یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ [عضو] 
5 stars

سلام علیکم.. ممنونم از مصاحبه..
از تجربیاتتون استفاده کردیم..
ان شاء الله عاقبت به خیر بشید

1398/08/19 @ 00:25
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

خواهش می کنم. بزرگوارید.
ان شاالله نام شما هم در لیست سربازان حضرت ولیعصر ثبت بشود.

1398/08/19 @ 12:59
نظر از: مدرسه نرجس دولت آباد [عضو] 
5 stars

*با عرض سلام و وقت بخیر خدمت سرکار خانم رحیمی عزیز* :

واقعا پاسخ گویی به سوالاتتان خوب و مفید بود ان شالله بتوانیم از آن استفاده کافی راببریم .

در پناه حضرت ولیعصر (روحی له الفدا) موفق و موید باشید

1398/08/18 @ 21:19
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

سلامت باشید خواهر عزیزم.
و همچنین شما هم در این مسیر مستدام باشید ان شالله.

1398/08/19 @ 12:58
نظر از: یا کاشف الکروب [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام. تشکر از مصاحبه شما. چون من تازه وارد هستم در کوثر بلاگ ان شاءالله بتوانم از نظریات و تجربیات شما استفاده کنم. در صورت تمایل به وبلاگ بنده هم نگاهی بیندازید انتقادات را می پذیرم. وبلاگ یا کاشف الکروب

1398/08/18 @ 16:18
پاسخ از: رحیمی [عضو] 

سلام خواهرم.
خواهش می کنم . بزرگوارید. چشم. خدمت میرسم حتما.

1398/08/18 @ 19:44


فرم در حال بارگذاری ...