3
خرداد

هشدار درباره نسخه جدید گوگل کروم

به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ مرورگر کروم که به عنوان یکی از مرورگرهای پر مخاطب و پر کاربرد در بین کاربران شناخته می‌شود توانسته است بیش از ۵۷ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. از این رو این مرورگر یکی از اهداف قابل توجه هکرها برای نفوذ به سیستم های کاربران و دزدیدن اطلاعات آن‌ها است.

تنها چند هفته بعد از انتشار خبر آسیب پذیری مروگر کروم در مقابل حمله های فیشینگ، اخیراً خبرهایی در خصوص اشکالات عمده نسخه تلفن همراه این مرورگر برای ورود هکرها به تلفن همراه کاربران منتشر شده است که باعث نگرانی بسیاری شده است.

محققان آزمایشگاه Sophoslab Android اخیراً حفره‌هایی در نسخه جدید مرورگر کروم تحت سیستم عامل تلفن همراه یافته اند که یاعث می‌شود هکرها به راحتی بتوانند از طریق آن ها به تلفن همراه کاربر هجوم ببرند.

در واقع نسخه جدید این مرورگر موفق که تا کنون کاربران زیادی را به خود جلب کرده است، حاوی نوعی بد افزار Andr/SandRat-C است که می‌تواند امنیت بر پایه امضای دیجیتال را دور بزند. با استفاده از این دور زدن هکر می‌تواند به راحتی وارد محیط دستگاه کاربر شده و به محتویات دستگاه کاربر از جمله پیام‌ها و سایر اطلاعات شخصی دستگاه دسترسی داشته باشد.

نسخه آلوده این مرورگر از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه های سالم ندارند و از این رو شناسایی نسخه های حاوی بد افزار برای کاربران بسیار مشکل است.

خوشبختانه آن دسته از مرورگرهایی که از طریق فروشگاه اپلیکیشن گوگل پلی دریافت می شوند فاقد چنین بد افزاری هستند و به جرات می توان گفت نسخه های دریافت شده از این فروشگاه اپلیکیشن هیچ نوع آلودگی ندارند. بنابراین آن دسته از کاربرانی که مرورگر کروم خود را از این فروشگاه دانلود کرده اند به هیچ عنوان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

اولین نسخه هک شده مرورگر کروم اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی نزدیک به دو سال پیش شناسایی شد. در آن زمان کاربران کمتری از گوگل پلی به عنوان مرجعی برای خرید و دانلود اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده می کردند. اما خوشبختانه امروزه تعداد کاربران فروشگاه اپلیکیشن گوگل پلی بسیار زیاد تر از افرادی است که از مراجع غیر رسمی اقدام به دانلود اپلیکیشن می کنند.

متأسفانه با وجود اینکه نسخه هک شده این اپلیکیشن در گوگل پلی وجود ندارد اما آن دسته از مرورگرهایی که گوگل پلی توسط کاربران دانلود و تهیه می‌شوند آلوده به نوعی بد افزار دیگر به نام Andr/Rootink-Ah هستند.

بنابر اظهارنظر برخی از کارشناسان نکته مهم در خصوص آلوده بودن مرورگر کروم حتی آن نمونه‌هایی که از طریق گوگل پلی قابل دریافت هستند این است که گوگل اجازه می‌دهد تا یک اپلیکیشن پر طرفدار با خطر آلوده شدن به بدافزار روبرو شود.

هر چند نسخه هک شده مرورگر کروم جزء اپلیکیشن های قابل تهیه در گوگل پلی نیست اما موسسه Sophoslab توانسته ۷۰۰ نوع اپلیکیشن را که می‌توانند آلوده به بدافزارها باشند، در لیست اپلیکیشن های ارائه شده توسط گوگل پلی شناسایی کند.
گوگل ۲۹۲ نمونه از این ۷۰۰ اپلیکیشن را از لیست اپلیکیشن های ارائه‌شده توسط این فروشگاه حذف کرده است اما هنوز حدود ۴۰۰ اپلیکیشن دیگر باقی است.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

سلام و عرض ادب
عجب دو راهی پیچیده ای !! حالا باید چیکار کنیم؟ از گوگل پلی دانلود کنیم یا نه ؟ اگه مرورگر کروم از ابتدا روی خود گوشی موجود بوده باشه بازهم خطر آلودگی هست؟ می توانیم به جای کروم از موزیلا استفاده کنیم؟ دیگه خطر هک شدن رفع میشه؟

پاسخ:
با سلام واحترام و عرض ادب متقابل
ضمن تشکر از توجه شما به مطالب، اخبار فناوری، صرفاً جهت اطلاع و آگاهی کاربران است. پاسخگویی به سوالات و مشاوره در مورد این اخبار یا سایر مباحث رایانه ای در حیطه ما نیست.
متشکریم.

1396/03/04 @ 13:48
پاسخ از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

سپاس از توجه تون و تشکر بابت اطلاع رسانی .

1396/03/06 @ 23:12
نظر از: ... [عضو] 
...
5 stars

سلام و خسته نباشید
مطلب کاربردی و مفیدی بود
فقط اینکه فرمودین شامل گوشی تلفن همراه میشودپس یعنی در کامپیوتر خطری ندارد؟

پاسخ:
با سلام واحترام . عاقبت به خیر باشید
ضمن تشکر از توجه شما به مطالب، اخبار فناوری، صرفاً جهت اطلاع و آگاهی کاربران است. پاسخگویی به سوالات و مشاوره در مورد این اخبار یا سایر مباحث رایانه ای در حیطه ما نیست.
متشکریم.

1396/03/04 @ 11:41


فرم در حال بارگذاری ...