13
اردیبهشت

گفتگو با مدیر وبلاگ مدرسه محدثه بروجرد

به نام خدا

کوثر بلاگ: در این بخش گفتگویی داریم با یکی از وبلاگ نویسان با سابقه و فعال سامانه کوثر بلاگ
مدیر وبلاگ مدرسه محدثه بروجرد مهمان این هفته ما هستند تا بیشتر با این وبلاگ نویس گرامی آشنا شویم و سوالاتی را از ایشان پیرامون کوثر بلاگ فعالیتشان در این سامانه داشته باشیم.


1. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کی به وبلاگ نویسی مشغول شدید؟
رقیه رحیمی هستم،وبلاگ نویسی را از سال 1388 و با کار در سامانه بلاگفا شروع کردم.من وبلاگ نویسی موفق و پرمخاطب را از نویسندگان وبلاگهای مذهبی و غیر آن دیده بودم و وقتی با کوثر بلاگ آشنا شدم ،اصول و ملاکهای وبلاگ نویسی موفق را آموخته بودم.

2. چگونه با کوثر بلاگ آشنا شدید و در نحوه استفاده از آن مشکلی نداشتید؟
با کوثربلاگ از طریق معرفی معاونت فرهنگی حوزه محدثه آشنا شدم و قبل از آن اطلاعی از این سامانه نداشتم .
در ابتدای کار در کوثر بلاگ مشکلاتی وجود داشت ولی پشتیبانی خوب و سهولت در ارسال پرسش و دریافت پاسخ در این سامانه باعث رفع بسیاری از سوالات و مشکلات شد.در مجموع این سامانه امکانات و ابزار خوبی را در اختیار اعضا و بازدیدکنندگان قرار داده است .در این خصوص لازم میدانم از زحمات مشفقانه جناب آقای کیانی و سرکار خانم عابدیان که با صبر و بردباری راهنمای ما هستند تشکر ویژه داشته باشم.

3- با چه هدف و نیتی به وبلاگ نویسی روی آوردید؟ آیا به اهدافتان هم رسیده اید؟
اشاعه معارف دینی و مذهبی و تبلیغ در این حوزه ،انگیزه من از کار در این سامانه است.البته شرایط من طوری است که وقت زیادی برای تبلیغ در محیط بیرون از خانه ندارم.از طرفی با توجه به فضاهای مسمومی که توسط مغرضین در این عرصه ایجاد می شود ، دوست دارم که به عنوان سرباز کوچکی در جبهه دین جای من در این عرصه خالی نباشد و گوشه ای هرچند کوچک از این گستره را با عطر و بوی معارف دینی معطر کنم. آن طور که مد نظر خودم هست هنوز در این زمینه خیلی موفق نشده ام.

4- به نویسندگی خارج از فضای مجازی هم علاقه دارید و یا تجربه ای در این زمینه داشتید؟
به نویسندگی علاقه دارم هرچند تا کنون فرصت آن را نیافته ام که به صورت حرفه ای و کاملا حساب شده به این کار بپردازم.به غیر از مطالب وبلاگ دیگرم و قطعات ادبی ای که گاه از ذهنم تراوش می کند،چند مقاله نیز نوشته ام .علاوه بر آن سردبیری نشریه حوزه محدثه با عنوان “ظهور” را هم بر عهده دارم.

5-باتوجه به اینکه مشغول به تحصیل هستید و همزمان امور خانه را نیز بر عهده دارید، میزان حضورتان در اینترنت چقدر هست؟ آیا استفاده های دیگری هم از اینترنت دارید؟ روزانه چه مقدار وقت برای وبلاگ نویسی اختصاص میدید؟
بعضی از روزها که وقت کافی ندارم فقط در حد بروز کردن وبلاگ در اینترنت حضور دارم.روزهایی که وقت بیشتری دارم2 تا 5ساعت وقتم را در اینترنت صرف می کنم و در این زمان برای اطلاع از مسائل روز و استفاده از مطالب علمی به سایت ها و سایر وبلاگها سر میزنم. روزانه حدود 2 ساعت وقت لازم دارم تا هم وبلاگم بروز شود و هم نظرات را پاسخ داده و به بعضی از وبلاگها هم سر بزنم.

6- وبلاگتان را هر چند وقت یک بار بروز می کنید؟

من فکر می کنم اگر بتوانم هر روز وبلاگم را بروز کنم به شرطی که کیفیت مطلب و جذابیت آن هم مدنظر قرار گیرد،تاثیر بسیاری در جذب مخاطبان و بازدید آن می گذارد.به همین دلیل سعی می کنم هر روز وبلاگم را بروز کنم البته با حفظ همان شرط.

7- آیا در صفحات مجازی دیگر مثل شبکه های اجتماعی هم حضور دارید؟ نظرتان راجع به شبکه اجتماعی ویژه طلاب چیست؟
اگر طلبه ای هم از لحاظ علمی و از نظر بعد روحی و قدرت نفس و تقوا آنقدر قوی باشد که بتواند بدون هیچگونه تاثیرپذیری در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کند ،بسیار مطلوب است.ولی متاسفانه من وقت زیادی برای حضور در این شبکه ها ندارم و از طرف دیگر چون اوضاع بیشتر آنها را ضد ارزشی و ضداخلاقی می بینم ترجیح می دهم از این فضا برکنار باشم.
شبکه اجتماعی ویژه طلاب ایده بسیار خوبی است که تحقق آن فضای خالی و مورد نیازی را پر خواهد کرد.

8-باتوجه به اینکه وبلاگ شما یکی از وبلاگ های فعال و پرمخاطب است،چه عواملی باعث جذب خواننده می شود؟

مطالب مناسبتی و کاربردی ، بیشترین آمار بازدید را دارند.مثلا الان که دهه اول محرم هست بازدید وبلاگ به خاطر پست هایی که درباره محرم گذاشته ام خیلی خوب است.یک مثال دیگر در این باره پستی با عنوان ” دانلود دعای عرفه به همراه متن و صوت” است که در روز عرفه بیش از 13000 بازدیدکننده داشته است. به غیر از کاربردی بودن مطالب عوامل دیگری هم در جذب و بازدید بالای وبلاگ تاثیر دارند که به چند مورد اشاره می کنم:کوتاه بودن پست ها،اثرگذاری روی اندیشه و احساس مخاطب و به فکر واداشتن او،اقناع مخاطب و دوری از ایجاد شبهه،استفاده از مطالبی که تاثیر روان شناسی مثبت ایحاد می کند و مخاطب را به سمت حفظ شان انسانی و کرامت های اخلاقی سوق می دهد،پاسخ معقولانه به انتقادات و نظرات،مرتب نویسی و پاسخ به نظرات سایر کاربران در وبلاگ خود آنها.


9- مهمترین مزایای وبلاگ نویسی در سامانه کوثر بلاگ چیست؟
امکانات و ابزار فراتر از حد نیاز،پشتیبانی خوب و دلسوزانه که یقینا نشان از نیت خالص دست اندرکاران سامانه دارد ،دسترسی آسان و سریع به همه وبلاگها،امکان ارتباط بسیار آسان با اعضا،انتخاب بعضی مطالب که باعث تشویق اعضا می شود و از همه اینها مهم تر مهیا بودن محیطی طلبگی و یکدست و قرار گرفتن در فضایی معنوی است که حداقل نتیجه اش تذکر و یادآوری روزانه ایست که به برکت حضور در کوثر بلاگ عاید وبلاگ نویس می شود.

10- چه توصیه ای به سایر وبلاگ نویسان و یا کسانی که تازه می خواهند وبلاگ نویسی را شروع کنند، دارید؟
کسانی که می خواهند وبلاگ نویسی را شروع کنند با وبلاگ های دیگر ارتباط زیادی داشته باشند تا با تجربه پست های موفق و پر بازدید ،اصول و ملاک های کار وبلاگ نویسی را بهتر درک کنند.تذکرم ابتدا به خودم و سپس به بقیه دوستان وبلاگ نویس این است که بدانیم اکثریت مخاطبان ما جوانانی هستند که در عین اینکه تشنه چشیدن معارف ناب اسلامی هستند در فضای مجازی گرفتار سایت ها و مطالب منحرف کننده بسیاری می شوند.وظیفه ماست که با ارائه مطالب پرکشش ،در جذب آنها بکوشیم و از ارائه مطالب خسته کننده ای که درک آن برای بسیاری از مخاطبان سنگین است اجتناب کنیم.به نظرم کار کردن روی ارزشهای اخلاقی در حال حاضر بازخورد خوبی دارد.

11- نوشتن در یک وبلاگ دینی چه تاثیری در زندگی فردی شما داشته؟
حداقل تاثیر آن همانطور که بارها در بخش نظرات وبلاگها نوشته ام،تذکر و یادآوری اخلاقیات و مسائل مهمی است که احیانا مورد غفلت قرار می گیرند.گاه در اثر مشغله های زندگی و مشکلات ، از چشمه های آرامش روحی الهی غافل می شوم که به برکت حضور در کوثر بلاگ متنبه می شوم.

12- آیا تاکنون در مسابقه وبلاگی هم شرکت کردید؟ بله.مسابقه بزم فرات که پست ارسالی انتخاب گردید و…

13- چه انتظاری از کوثر بلاگ دارید؟ برای رشد آن چه پیشنهادی دارید؟
کوثر بلاگ با همه امتیازاتی که دارد در فضای مجازی چندان شناخته شده نیست.به نظر می رسد تبلیغ و شناساندن این پایگاه معرفتی به سایر کاربران،کمک شایانی به رشد و محبوبیت آن در فضای مجازی می کند.علاوه بر آن متاسفانه اعضای کوثر بلاگ ارتباط زیادی با سایر وبلاگها در سامانه هایی مثل بلاگفا،میهن بلاگ،پرشین بلاگ و… ندارند و این یک مشکل در رسالت تبلیغی کوثر بلاگ است.

14- یکی از بهترین وبلاگ هایی که در کوثربلاگ دیده اید را معرفی کنید.
وبلاگ “مرکز تخصص تفسیر و علوم قرآنی حضرت فاطمه (س) تهران “از وبلاگهای موفقی است که من همیشه مطالب آن را دوست دارم.به نظرم به اصول روان شناسی تبلیغ در فضای مجازی اشراف دارد.
15- بهترین کامنتی که در وبلاگتان دریافت کردید کدام بود؟
کامنت های انتقادی توجه خواننده به مطلب را نشان می دهند و کامنت هایی که حاوی تشکر و بذل لطف خواننده است به نویسنده وبلاگ دلگرمی می دهند.بنابراین هر کدام ارزش خاص خود را دارند و من نمی توانم بهترین آنها را انتخاب کنم .اما در میان پست های وبلاگ حوزه علمیه محدثه مطلب “دانلود چند دکلمه زیبا و یک مناجات با صدای دلنشین علی فانی” بیشترین کامنت را دریافت کرده که تا کنون تعداد آنها به حدود 270 کامنت رسیده است.

16- وبلاگ خودتان از بیست نمره چند می دهید؟
نمره 18.اگر همه مطالب یک وبلاگ تولیدی،کوتاه ، جذاب و کاربردی باشند باید به محتوای آن بیست داد.

17- یه خاطره خوب از وبلاگ نویسی؟
همه چیز وبلاگ نویسی خاطرات خوبی است که در ذهن می ماند.خاطره خیلی خاصی به نظرم نمی رسد.

18- در مورد کلمات زیر ، کوتاهترین عبارتی که به ذهنت میرسد چیست؟

کوثربلاگ: در حال حاضر باید مدافع حریم ولایت و روشنگر وضعیت موجود باشد.

وبلاگ نویسی دینی: سربازی جبهه حق در جنگ نرم

طلبه: یک افسر مجازی در رکاب مولا صاحب الزمان

سنگر مجازی: یادآور سنگرهای شنی دفاع مقدس

برخط: تجهیز یافتن در جنگ سایبری

19- صحبت آخر!
قبل از گذاشتن مطلبمان در وبلاگ از امام زمان بخواهیم این تلاش ناچیز را از ما بپذیرند. با این دید یقینا تاثیر کار ما روی مخاطبین بیشتر خواهد شد.از محضر شریفشان می خواهم که به تمامی اعضای کوثربلاگ عزیز توفیق کار خالصانه و بصیرانه را در این عرصه حساس عنایت بفرمایند.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.7 stars
(4.7)
نظر از:  
5 stars

سلام مدیر محترم وبلاگ محدثه بروجرد، سرکار خانم رحیمی، موفقیت شما باعث افتخار استان لرستان می باشد امید است که ما شاگردان کوچک شما از تجارب شما درس گرفته و پیرو راه شما باشیم. باتشکر

1395/09/20 @ 21:56
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
4 stars

با عرض سلام و ادب
آرزوی توفیقات روزافزون برای دوست عزیزمان سرکارخانم رحیمی و سپاس بابت راهنمایی های مفیدشان .
یادآوری و بعبارتی گوشزد مورد آخر واقعا قابل ستایش است ، ممنون دوست عزیز .
موفقیت تیم کوثر بلاگ به عنوان یک مبلغ در عرصه فضای مجازی آرزوی قلبی ماست .
خداوند مهربان پشت و پناهتان

1395/02/25 @ 09:12
نظر از: محمدی [عضو] 

موفق باشی بزرگوار

1395/02/21 @ 20:13
نظر از: یادگاری [عضو] 

سلام علیکم…در امر مهم تبلیغ مثل همیشه موفق باشید ..تلاشتان روز افزون خانم رحیمی عزیز

1395/02/20 @ 06:15
نظر از: مريم [عضو] 

با سلام و خسته نباشيد.موفقيت روزافزون شما را از خداوند متعال مسئلت مي نماييم.التماس دعا

1395/02/19 @ 20:51
نظر از: كاربر [بازدید کننده]
كاربر

باسلام وآرزوي توفيقات وافر براي ايشان وهمه عزيزان حاضر در جبهه جنگ نرم.

1395/02/19 @ 12:47
نظر از: براهیمی [بازدید کننده]
براهیمی
5 stars

با سلام وخسته نباشید ممنون از اینکه ما رو با مدیران موفق در فضای مجازی آشنا می کنید

1395/02/14 @ 10:48


فرم در حال بارگذاری ...